Waarheid komt boven in Duits LZV-project

Blog
06-07-2016 | Door Tim de Jong

Nu zelfs de Duitse minister van Verkeer het nut inziet van grensoverschrijdende LZV, lijkt tot in de hoogste regeringskringen doorgedrongen te zijn, dat Duitsland zichzelf al jaren tekort doet door de oortjes te laten hangen naar een inferieure spoorlobby. 

Echt, ik ben dol op treinen. Laatst nog met de Duitse ICE naar Frankfurt geweest, om daar gast te zijn van de VDA, de Duitse RAI. Genoten van het uitzicht en eenmaal thuis was al het werk al af.

Maar wat het Duitse spoor heeft bezield om zo tekeer te gaan tegen de LZV? Het bewijst dat het van goederenvervoer nog steeds geen kaas gegeten heeft. De tak goederenvervoer maakt al jaren verlies. Echter dit is niet de schuld van het wegvervoer, maar van een starre, inefficiënte en klantonvriendelijke organisatie, die niet is gewend om diensten te verlenen.

Dit is echter niet de reden waarom LZV nu ineens in de mode raken in Duitsland. De enige reden is dat men nu al inziet, ondanks forse gewichtsbeperkingen en ondanks dat krap an het halve wegennet in Duitsland is opengesteld voor LZV, er een enorm milieuvoordeel is te halen en de efficiency van het goederenvervoer erdoor wordt vergroot. Er meer ruimte komt op de weg en er zelfs een dempend effect is op het chauffeurstekort.

Allemaal mooie dingen, die telkens weer werden verdoezeld door de Duitse spoorwegen, die de LZV af deden als 'monstertrucks' die het verkeer en dan vooral de veiligheid ontregelden. Hier is niets van waar gebleken. Als het aan de Duitse verkeersminister ligt, mogen LZV grensoverschrijdende ritten gaan maken. Dat is veelbelovend nieuws voor Nederland, Denemarken en de rest van Scandinavië. Hij ziet in dat de LZV een Ecocombi is met meerdere maatschappelijke voordelen, die de veiligheid geen moment in gevaar brengt. 

Het is fijn dat de waarheid nu toch boven tafel komt en dat alle partijen die tegen waren, nu toch bijdraaien. Het is te hopen dat vanaf volgend jaar de LZV die bloemen vanuit Nederland naar Herongen brengt, straks niet meer hoeft te stoppen bij de grens om de LZV te splitsen en met een extra motorwagen op de weg, zijn weg naar de veiling, 300 meter verderop in Duitsland, vervolgt. 

 

Laatste blogberichten

Blog
04-10-2024
Sociaal2-1400

Terugkeerplicht trucks van de baan

In het Mobiliteitspakket dat in 2020 door de EU is aangenomen was geregeld dat trucks iedere acht weken terug moesten…
Blog
02-10-2024
IMG_4311 (960 x 640)

Wordt Nederland een thuishaven voor dubieuze transportbedrijven?

De regels worden in Nederland nauwelijks gehandhaafd, en dat trekt dubieuze transportbedrijven…
Blog
25-09-2024
Tachograaf

Extra contole op juist gebruik tachograaf

Handhavers gaan de komende tijd meer letten op het juiste gebruik van de digitale tachograaf. Vooral de instelling…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.