Blog
05-01-2016 | Door Tim de Jong

We hebben allemaal de vele trucks van Waberer's gezien in het Vlaamse Opglabbeek. Op de " target="_blank">website van TBV-NL staat ook een foto van de Theemsweg in Rotterdam. De beelden tonen aan dat de branche zwaar ziek is.  Iedereen die wat roept over verdringing, lijkt hier zijn gelijk te krijgen.

Ook al heeft Waberer's vestigingen in Frankrijk en Nederland, dan nog kunnen ze daar blijkbaar hun vele trucks niet kwijt op de eigen basis. Het riekt naar stelselmatige, consequente overtreding van de cabotageregels. Deze trucks staan op Hongaars kenteken, maar ze komen er blijkbaar vrijwel nooit. Dit geldt ook voor de vele trucks die aan de Rotterdamse Theemsweg hebben gestaan gedurende de feestdagen. De Duitse collega's van Fernfahrer spotten Poolse trucks die tijdens de feestdagen twee weken lang aan de A4 stonden. Dit voedt het idee dat tal van Oost Europese trucks nauwelijks nog 'thuis' komen, hun gelegenheidschauffeur hooguit eens in de drie, vier weken.

Het businessmodel is de chauffeur weinig loon betalen, zoals György Waberer zelf toegaf in een interview in Fernfahrer, geen sociale premies afdragen en cabotageregels domweg negeren.   

Omdat de reis naar de trucks als werktijd beschouwd moet worden, hebben Belgische beambten enkele Waberer-chauffeurs bekeurd, maar het laat zich raden dat de Belgische collega's hier meer chauffeurs hadden kunnen verbaliseren. Dat kan natuurlijk nog de komende drie, vier weken. Volgens Fernfahrer zijn van alle in Opglabbeek gestalde trucks de kentekens genoteerd. 

Het is een druppel op de gloeiende plaat lijkt het. Nog maar kort geleden viel mij een grote hoeveelheid geparkeerde trekkers op langs de A17 en later ter hoogte van Maasdijk. Op een zaterdagmiddag. Allemaal wit gekleurd met een Oost Europees kenteken. Het is kennelijk de nieuwe realiteit van het wegvervoer. Door dit te constateren, keuren we dit allerminst goed. Klik" target="_blank"> hier voor het verhaal van onze Duitse collega's. 

Laatste blogberichten

Blog
27-05-2025
LoadLok

Ladingzekeren en kopschotten

Ladingzekering is iets waar in Nederland maar amper op wordt toegezien. Er zijn in ons land ook maar amper regels voor, in…
Blog
11-05-2025
Poolse trucks-1400

Zwabberend Mobiliteitspakket leidt tot claims

In het Mobiliteitspakket werd geëist dat trucks elke acht weken terug moesten keren naar de standplaats.…
Blog
09-05-2025
Speelgoed truck

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!

Chauffeurstekort: Jonger beginnen met werving!
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.