Op onze zusterwebsite www.iepieleaks.nl houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van nieuws. Twee belangrijke primeurs zijn daar al uitgelekt, namelijk dat de beide Zweedse merken met een aangepast, aerodynamisch front op de markt komen. De eerste lijkt Volvo Trucks, met een naar voren verlengde cabine waardoor deze voldoet aan dezelfde Europese richtlijn als DAF. Dat maakt het voeren van de Globetrotter XXL cabine mogelijk, ook als je een 13,60 meter lange oplegger trekt. Dezelfde ontwikkeling verwachten we ook van Scania, en ook daarvan is al een foto gelekt. Dit merk hoeft er wat minder aan te doen, aangezien de Scania cabine van voren al wat smaller is. De nieuwe Scania zal dan ook alleen een minimaal aangepaste bumper en grille krijgen, waarmee de verlengde XXL cabine van dit merk ook voor een standaard trailer past.
Bij Volvo zullen ze er wat meer aan moeten doen, aangezien de FH cabine aan de voorkant nogal breed is. Om in de voorgeschreven ‘enveloppe’ te passen zal dit merk naar verwachting een forse neuskegel aan de FH cabine monteren, zoals we al een beetje kunnen zien aan deze foto’s op iepieleaks.
Nieuwe elektrische Volvo?
Verder verwachten we veel elektrisch nieuws, waaronder een nieuwe generatie van de Volvo Electric trucks. Volvo was de eerste die volop kon leveren, maar inmiddels is het merk toe aan een nieuwe generatie met een grotere actieradius. Ook zal Volvo naar verwachting de E-achteras gaan presenteren, waarmee de I-Shift versnellingsbak verdwijnt uit de elektrische Volvo’s.
Nieuwe Actros diesel
Van Mercedes-Benz verwachten we de nieuwe Actros in de diesel uitvoering. Vorig jaar werd al de nieuwe E-Actros 600 gelanceerd, en aan de hand van de spionage foto’s verwachten we dat de nieuwe generatie dieseltrucks dezelfde, gestroomlijnde cabine krijgt. Ook deze cabine voldoet aan die nieuwe EU richtlijn, maar van een verlengde Actros cabine is nog geen spionage foto. Toch kan het bijna niet anders dan dat ook Mercedes met een langere cabine komt.
60% Kiest voor de lange cabine
Het succes van DAF met de XG en de XG+ laat namelijk zien dat de Europese markt maar wat graag zo’n lange cabine koopt. Van de nieuwe DAF generatie koos tot nu toe 40% voor de XF en maar liefst 60% voor de langere versies. Om precies te zijn 40% voor de XG en 20% voor het topmodel, de XG+. Hoe de andere merken om zullen gaan met die vraag naar extra ruimte zullen we de komende tijd zien, maar het lijkt bijna vanzelfsprekend dat ook de andere merken hierop gaan reageren met grotere cabines.
Waterstof
Verder verwachten we veel nieuws op het gebied van waterstof. Bij DAF en MAN zagen we al waterstof- verbrandingsmotoren en ook bij Mercedes-Benz verwachten we nieuws op dit gebied. Dat merk zit samen met Volvo Trucks in Cellcentric, een producent van brandstofcellen. Kortom, genoeg nieuws om naar uit te kijken en daarmee belooft 2024 weer een prachtig truckjaar te worden!