Al veel eerder, namelijk in 2025 (dat is over amper twee jaar) moeten truckproducenten zorgen voor een reductie van de CO2 uitstoot van 15%. Vijf jaar later moet dat al 30% zijn. Om dat doel te bereiken moeten er nu al grote stappen gezet worden, en dan begrijp je ineens waarom de IAA ritselde van het elektrische trucknieuws. De truckproducenten hebben gewoon geen keus want ze hebben afgesproken dat die doelstelling gehaald wordt.
Zware accu’s
Voorlopig zet iedereen vol in op elektrisch en het is dan ook een complete race waar het gaat om de actieradius. Duidelijk is dat de eerste, volledig elektrische trucks op de markt nu al ingehaald zijn door de op de IAA aangekondigde generatie. Zowel Mercedes-Benz als DAF kondigde elektrische trucks aan met een range tot 500 kilometer. Dit kan door efficiëntere aandrijflijnen en betere accutechniek. Accu’s zullen de komende jaren slimmer en lichter moeten worden, dat is duidelijk. Een mooi voorbeeld is de, op een Volvo FH gebaseerde truck van het Zwitserse Designwerk. Die heeft een accucapaciteit van één Megawattuur waardoor je er met 40 ton 576 kilometer ver mee komt. Een klein detail is echter het eigen gewicht van de accu’s. Die wegen meer dan vijf ton. Dat gewicht is dus nog wel serieus een dingetje!
Onderweg bijladen?
MAN lijkt een behoorlijke voorsprong te nemen met de eTGX met een aangekondigde actieradius van 800 kilometer, maar daar zit een addertje onder het gras. MAN communiceert namelijk heel slim over een dagelijkse inzet over die afstand, mits er halverwege bijgeladen kan worden. Op die manier halen de nieuwe DAF XF electric en de Mercedes eActros die afstand ook met gemak, alleen rijst de vraag waar ze opgeladen kunnen worden.
Snelladers
De echte uitdaging voor elektrische trucks zit hem in twee dingen. Ten eerste het gewicht en de efficiency van accu’s, maar nog veel belangrijker is het netwerk voor het opladen. Voor wie op de zaak of op een DC kan laden is het geen punt, maar halverwege de dag, onderweg even bijladen lijkt een enorme uitdaging. Er wordt een Europees netwerk aangekondigd van 1700 (!) snelladers voor trucks op strategische punten maar hoe, en waar precies is nog de grote vraag. Het eerste probleem is dat de benodigde stroom er gewoon niet is op dit moment, maar feit is ook dat er op dit moment in heel Europa amper een parkeerplaats te vinden is. Als op die parkeerplaatsen ook nog plekken vrijgehouden moeten worden voor het bijladen van trucks dan lijkt de ramp compleet.
Waterstof?
Elektrische trucks zullen dan ook vooral ingezet kunnen worden op rondritten tot 500 kilometer waardoor ze thuis opgeladen kunnen worden. Voor wie verder wil en moet lijkt het enige alternatief voor de toekomst waterstof, want daarmee kun je eenvoudig stroom opwekken die nodig is voor de lange afstanden in Europa. Bovendien kost het tanken van waterstof maar amper tijd, in tegenstelling tot het opladen van accu’s. Ook dat is echter een toekomst scenario, want van een Europese infrastructuur voor waterstof is maar amper sprake. Bovendien is er nog geen enkel merk met een waterstof truck op de markt op dit moment.
HVO en BIO LNG
Tot die tijd is er eigenlijk maar één echt alternatief, en dat is een niet fossiele brandstof in de vorm van 100% HVO of Bio LNG. Dat zorgt ook al voor een CO2 reductie tot 90%, en dat spul kun je eenvoudig vervoeren en opslaan. Bovendien kan, in het geval van HVO iedere dieseltruck er op lopen, ook nu al. Kortom, voor de middellange afstand komt elektrisch al goed uit de startblokken maar voordat we daarmee naar Marseille of Stockholm rijden zal nog wel een jaar of tien duren. In die tijd zou het enorm helpen als de overheid met regelingen zou komen om het prijsniveau van HVO en BIO LNG te dempen, want daarmee kunnen al heel snel enorme stappen gezet worden op het gebied van CO2 uitstoot.