Zijn minimum vrachtprijzen een oplossing?

Blog
12-02-2024 | Door Iep van der Meer

Oplopende kosten en dalende opbrengsten zijn een groot probleem in de transportsector. Ooit had Nederland 25% van alle Europese internationale transporten in handen maar sinds het opkomen van landen in Oost Europa is daar onder druk van steeds lagere prijzen niet veel meer van over.

De opmars van allerlei voormalige landen uit het voormalige Oostblok heeft voor een ware prijsdumping gezorgd op de Europese markt. Het is dan ook bijzonder opmerkelijk dat juist Hongarije nu een minimum vrachttarief heeft voor de binnenlandse markt. Ook in Roemenië wordt daar nu over nagedacht.

In Hongarije zijn sinds 28 januari minimum vrachtprijzen van toepassing en een beperking op het doorverkopen van vracht. Volgens de nieuwe regels mag een aannemer van lading voortaan slechts één onderaannemer inschakelen. Alleen als alle partijen instemmen mag de lading dan nog worden ondergebracht bij een andere vervoerder, bijvoorbeeld omdat dit beter in de planning past. Dat mag echter alleen met uitdrukkelijke toestemming van de verlader.

De minimum vrachtprijs wordt door de overheid berekend op basis van de gemiddelde brandstofprijs voor een bepaald type voertuig. Verder worden de tolkosten verdrievoudigd in het rekenmodel. Daar bovenop komen vastgestelde kosten voor wachturen en een vaste prijs voor elk uur dat besteed wordt aan het laden en lossen. De regels gelden voor trucks vanaf 3,5 ton.\

Het tarief wordt in Hongarije maandelijks opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de brandstofkosten en eventuele verhogingen van de tolkosten. Dit brengt een hele administratie met zich mee, en uiteraard een handhavingssysteem met boetes voor wie toch onder de prijzen duikt.

In Brazilië wordt al langer gewerkt met een dergelijk systeem, met als gevolg dat met name de agrarische sector klaagt over de gestegen transportkosten. Of zo’n systeem voor heel Europa zinvol zou zijn is de vraag, maar duidelijk is wel dat marktwerking tot nu toe heeft gezorgd voor dumpprijzen, waarbij menig West Europese vervoerder de strijd inmiddels verloren heeft, tenzij ze gebruik maken van goedkopere, Oost Europese kentekens.

Laatste blogberichten

Blog
03-04-2024
24dt056-004-1400

Langere cabines nog niet voor iedereen

Nieuwe wetgeving in Europa maakt langere, ruimere cabines mogelijk, zonder dat je te lang wordt met een 13,60 meter…
Blog
14-03-2024
19252-Ford_F-Max_Bigtruck1

Ford Trucks ontwikkelt cabine met Iveco

Otosan, de Turkse producent van Ford Trucks in Europa gaat een samenwerking aan met het Italiaanse Iveco voor de…
Blog
07-03-2024
Pegaso concrete mixer

De charme van een wrak

Auto’s en trucks hebben mijn warme belangstelling. Dat heeft niet alleen te maken met het voertuig zelf, maar ook zijn inzet en…