Zijn we meer afgeleid of is het drukker?

Blog
21-04-2016 | Door Iep van der Meer

Volgens de NOS is 'Vermoeide trucker nog steeds een gevaar op de weg' maar is dat ook zo? Of zijn we gewoon afgeleid? Of is er meer aan de hand?

Gisteren publiceerde de NOS een bericht over ongevallen met vrachtwagens. De belangrijkste oorzaak voor ongevallen was in 2012 al oververmoeidheid en een gebrek aan concentratie. Dat was dan volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Sindsdien is het volgens FNV bestuurder Egon Groen alleen maar erger geworden, aldus de ">NOS website.

Reden voor het bericht was dat gisteren drie ongevallen met vrachtwagens de complete A2 bij Eindhoven lam legden. 'De oorzaak van die ongevallen is nog niet bekend' aldus het zelfde bericht. Dat is wel een beetje vreemd NOS, want we weten dus niet wat er gebeurd is maar in het zelfde bericht weten we dat dan weer wel.. En FNV-bestuurder Egon Groen; jij was toch van die club die zo mordicus tegen dat TVM veiligheids systeem was met die iris-scan? Je weet wel, dat camera'tje waarvan jullie vinden dat het de privacy van de chauffeur schaadt? Nou, met dat systeempje aan boord wisten we nu wél wat de oorzaak was.

Ik heb hier al eerder uitgelegd dat die camera met privacy niks te maken heeft maar des te meer met veiligheid. Zo'n systeem registreert en legt de oorzaak vast. En ja, een afgeleide chauffeur is verwijtbaar maar het zelfde systeem kan ook zijn onschuld bewijzen.

Stel nou dat deze drie chauffeurs zo'n vernuftig apparaatje in de cabine hadden gehad, dan wisten we nu al of ze zaten te 'Appen' of anderszins afgeleid waren. Met ook nog een dashcam waren we ook meteen op de hoogte van andere oorzaken van de ongevallen geweest. Want hoe vaak gebeurt het niet dat een beroepschauffeur zelf in de problemen komt om erger te voorkomen? Hoevaak worden vrachtwagens niet afgesneden door laptoppende vertegenwoordigers, Facebookende moedertjes, soms met een gevulde Maxi-Cosy op de achterbank? Nee NOS, dit is reljournalistiek en niet heel handig en FNV: Schaam je om hier voeding aan te geven door zo je eigen doelgroep te kakken te zetten.

 

 

Laatste blogberichten

Blog
29-11-2023
download

BGL topman: Chauffeurs gaan tot 7000 Euro verdienen

Dirk Engelhardt, de topman van de Duitse BGL, zeg maar de Duitse TNL zegt dat chauffeurs in de toekomst…
Blog
08-11-2023
23031-Holthausen (14)-1400

Milieu eisen kosten vooral geld. Heel veel geld

Duurzaamheid en de klimaatcrisis zijn de steekwoorden voor overheden om verhogingen van lasten zoals de…
Blog
29-09-2023
Eurovignet

Eurovignet voor iedereen

Onze regering heeft kennelijk een fors begrotingstekort, want naast een aangekondigde verhoging van de boetes en het verdubbelen…