Er gebeuren vreemde dingen rond de toeslagen die chauffeurs ontvangen wanneer ze 's avonds of 's nachts hun werk doen. In een normale wereld wordt er overdag gewerkt en wie buiten deze tijden werkt, krijgt daarvoor extra betaald. Dit is met name nodig om voldoende mensen te vinden die bereid zijn om op tijden te werken, waar de meeste anderen thuis bij de kachel zitten of in de achtertuin, bijkomend van weer een dag werk.
Maar de wereld die werkgevers creëren is niet meer normaal. Hoewel het goed gaat, iedereen netjes winst maakt, er meer belasting binnenkomt en hoewel de werkloosheid daalt alsmede de faillissementen, willen werkgevers van de toeslagen af. Dit laten ze blijken op een moment dat bedrijven de sociale media volstorten met vacatures voor chauffeurs. Andere bedrijven verplichten hun chauffeurs ongevraagd tot een vierdaagse werkweek. MKB Nederland roept op tot afschaffen van avond- en nachttoeslagen.
Intussen overleggen werkgevers en bonden over de berekening van avond- en nachttoeslagen. De werkgevers willen zich niet aan de afspraken houden. Onbegrijpelijk. De branche kent een groot tekort aan chauffeurs. Dit zijn de ambassadeurs van niet alleen hun werkgever, maar van de hele branche. Kijk maar eens hoe een landelijk ochtendblad reageert wanneer er een filmpje van een chauffeur verschijnt die zich even niet gedraagt. Personeel is belangrijker dan materieel. Personeel is op dit moment schaars. Er is moeilijk aan nieuwe chauffeurs te komen en van de werkzame chauffeurs gaat het merendeel de komende jaren met pensioen. Wanneer het dan extra onaantrekkelijk wordt om op afwijkende tijden te werken, een vereiste voor vrijwel iedere chauffeur, dan graaft de branche zijn eigen graf.