Onlangs nam Spaansen Groep de 150e MAN via BTS Wognum in gebruik. Deze maakt deel uit van een serie van drie TGX-trucks van de nieuwste generatie. In alle gevallen gaat het om een TGX 24.430 trekkers met 19,5 inch voorloopas.
“Het aanbod dat MAN heeft aan trucks is de afgelopen jaren altijd goed geweest. Wij hebben in onze bedrijven diverse disciplines waarvan het kenmerk is, dat het zwaar werk is. Denk aan de bouwvoertuigen, maar ook prefab betonwanden wegen niet niks. Of het nu gaat om meer-assige kippers of om trekkers, MAN blijkt telkens weer goed bij het werk te passen dat wij doen”, zegt fleetmanager Marcel Spaansen van het bedrijf. “In 2005 won MAN een tender waar diverse merken op inschreven. Op een gegeven moment bestond 98% van onze vloot uit MAN-trucks. Later, in 2014, kwam Euro 6 in onze vloot en was dat voor ons wederom een moment om MAN intensief met de andere merken te vergelijken. Ook toen bleek opnieuw dat we met MAN de juiste trucks in huis hadden. Onze chauffeurs betrokken we ook in die beoordeling, en die bleken het volledig met ons eens te zijn. We hebben nog twee andere merken in onze vloot, maar veel chauffeurs willen een MAN.”
Flinke stap vooruit
Marcel Spaansen is duidelijk wanneer het aankomt op de verschillen tussen de vorige generatie trucks en nu de nieuwe. “MAN heeft een flinke stap vooruit gemaakt. Dat sterkt ons in het vertrouwen en deze drie nieuwe TGX-en zien er ook nog eens prima uit”, zegt Spaansen. Hij heeft de betrouwbaarheid van MAN in ruime mate ervaren: “De vorige serie MAN-trekkers ging bij ons tien jaar mee. Dat was al twee jaar langer dan we gewend waren. En door omstandigheden hebben we de trekkers twee jaar langer laten rijden. Dat pakte heel goed uit. Met deze nieuwe trucks gaan we dat weer doen. De trucks in kwestie hadden nu in plaats van 800.000 kilometer, net iets meer dan een miljoen kilometer gereden voordat ze vervangen werden, dat is in ons werk een hele prestatie.”
Groot bedrijf
De drie divisies van Spaansen zijn Grondstoffen & Logistiek, Bouwsystemen en Tuin 7 Bestrating. Het bedrijf heeft zelf veertig trekkers, twintig kippers en 110 trailers. Het transport van Prefab betonwanden wordt veelal door charters met trailers van Spaansen gedaan. Er werken 320 mensen bij het bedrijf, waarvan zestig chauffeurs.