Van den Bosch Transporten uit Erp heeft 49 Renault Trucks T aangeschaft. Een deel van de trekkers is voorzien van een zogenaamde EML-configuratie: een midlift-as waardoor in bepaalde Europese landen met een hoger gewicht mag worden gereden.
Bij het vervoer van tank- en bulk producten is het eigen gewicht van groot belang. Immers, iedere kilo extra laadvermogen kan afgerekend worden met de klant. Bij de keuze van nieuwe trekkers was het eigen gewicht dan ook leidend. Zo kon het gebeuren dat bij deze, van oudsher Volvo klant nu een hele serie Renault trucks werd aangeschaft. De nieuwe trucks wegen afhankelijk van de wielbasis rond de 7660 kg. Daarbij is sprake van een complete opbouw met een 480 liter tank en alle luxe en comfort voor de chauffeur.
Door het toepassen van een zogenaamde EML-as wordt een optimale combinatie gemaakt tussen eigen gewicht, chassisruimte en laadvermogen. Hiermee kan met een standaard truck nog meer laadcapaciteit gecreëerd worden waardoor binnen bepaalde Europese landen met zes assen 44 ton mag worden vervoerd. De EML-as verhoogt het laadvermogen met circa 412 kg.
Door de extra midlift-as ontstaat een lichtgewicht 3-assige trekker met een GVW van 23.500 kg en een optimaal laadvermogen. Ook wordt door het toepassen van deze extra 4,5-tons as overbelading op de trekas voorkomen.
Vermogen en comfort
De Renault Trucks EML-trekkers zijn de tweede grote levering aan Van den Bosch Transporten in korte tijd. “Het comfort, het vermogen van de truck en de grootte en uitrusting van de cabine zijn de belangrijkste factoren die onze chauffeurs zoeken in een truck. De Renault Trucks T biedt dit, waardoor een herhaalaankoop voor de hand lag”, zegt algemeen directeur Rico Daandels. De trucks worden geleverd door BAS Truck Center uit Veghel.