Het hele transport was maar liefst 90 meter lang, inclusief de trekkers. De enorme U-boot zoals de Duitsers zo.1’n onderzeër noemen stond daarbij op drie meter brede, gekoppelde Scheuerle platformwagens met 30 aslijnen. Daardoor bedroeg de druk slechts 2,48 ton per wiel.
De 50 jaar oude onderzeër is een U17 uit de klasse 206. Het ding is negen meter hoog en zes meter breed. Vanuit de havan van Speyer moest het schip vervoerd worden naar het museum, een klus waar Kübler Transporte twee trekkers voor inzette. Eén als trekker en een tweede als duwer.
Naar Sinsheim
Het transport trok veel bekijks, want zo’n duikboot zie je niet dagelijks voorbij komen over de weg. Ondanks verschillende obstakels op de route kroop het hele transport stapvoets naar het museum, waar het schip de komende tijd zal worden gerestaureerd. Volgend jaar volgt er dan weer een transport, naar de uiteindelijke bestemming: Het Technik Museum Sinsheim. Daarvoor moet het schip terug naar de haven, om vervolgens 40 kilometer per ponton te worden vervoerd naar die locatie. Het laatste stukje gaat dan ook weer over de weg, maar dat is voor Kübler Spedition geen probleem, zo bewees deze zwaar transport specialist.