520 pk MAN trucks voor Van den Boogaert

Nieuws
16-12-2015 | Door Iep van der Meer

 

Van den Boogaert is een Limburgs bedrijf dat zich ontwikkeld heeft als een vervoerder met meerdere disciplines. Eén daarvan is het vervoer van zware vrachten door de Ardennen. Typisch werk voor de nieuwe D38 van MAN dus.

''Die MAN's met een krachtige motor hebben we nodig, omdat we met onze vrachten regelmatig door de Ardennen moeten rijden. Bovendien is het in Duitsland ook niet overal vlak.'' Frank van den Boogaert rijdt met diverse soorten mest die in Duitsland wordt vergist tot biogas. Het bedrijf heeft al jaren ervaring met het feit dat het werk het nodige wegtransport genereert. Van den Boogaert begon als een loonbedrijf en daarbij waren ook al vrachtwagens nodig. Na een aantal jaren deed Van den Boogaert een aanbesteding en MAN kon hier prima in meekomen.

''Onze MAN's deden veel zwaar werk, waarbij ze ook regelmatig buiten de gebaande wegen kwamen. Het feit dat MAN hierin een prima reputatie heeft, was voor ons een van de argumenten om MAN te gaan rijden.'' Van den Boogaert liet het service- en onderhoudswerk uitvoeren door MAN in Helmond, wat tot tevredenheid leidde. Onlangs ruilde Van den Boogaert drie MAN's in voor drie stuks TGX met 520 pk D38 motor en met de XXL cabine. Deze krachtige trucks werden uitgerust met adaptieve cruisecontrol en met een EBA Noodremassistent. Een intarder ontbreekt evenmin, waardoor deze trucks  in de Ardennen altijd veilig kunnen afdalen.

Off road

''We hebben deze nieuwe MAN's bovendien op 80-serie banden laten zetten, wat weer wat meer grondspeling geeft wanneer we buiten de gebaande wegen werken'', legt Van den Boogaert uit. De trucks zijn inmiddels enige tijd in bedrijf. ''Het sterkere koppel bij lage toerentallen van de nieuwe motor valt op'', zegt Van den Boogaert. ''We zijn benieuwd wat we uiteindelijk voor brandstofverbruik zullen realiseren.'' Om daar een mooi beeld van te krijgen, laat het bedrijf de trucks volgen met MAN Telematics, een systeem dat de operationele kosten voor iedere vervoerder transparant maakt. ''Wij willen met Telematics een stuk bewustwording creëren bij de chauffeur. Tegelijkertijd verbetert voor ons de inzichtelijkheid in wagenparkkosten en in onderhoud.''

Lange adem

Van den Boogaert hoopt de MAN's zeker zes jaar in bedrijf te houden. Bij een jaarkilometrage van 150.000 heeft hij het volste vertrouwen dat dit geen enkel probleem zal zijn, een vertrouwen dat mede is gebaseerd op ervaringen met eerdere MAN's in zijn wagenpark, die ook al bleken te beschikken over een lange adem, en op ervaringen met de dealers van MAN.

 

Meer trailer-nieuws op TrailerTotaal.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
19-04-2025
Volvo VNL

Ontslagronde bij Volvo Trucks USA

Volvo Trucks of North America voelt de gevolgen van de politiek van Donald Trump. Vervoerders stellen de aankoop van…
Nieuws
19-04-2025
R. de Jong Transport

Overname R. de Jong Transport door Van Duijn Transport

R. de Jong Transport uit Berkel en Rodenrijs is overgenomen door Van Duijn Transport uit De Lier.…
Nieuws
18-04-2025
25DT074_01 (960 x 640)

Daimler Truck klaar voor autonoom rijden in Amerika

De nieuwe Freightliner Cascadia is al helemaal voorbereid op autonoom rijden, zegt Daimler Truck.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.