Vanaf vandaag worden er stiptheidsacties gehouden bij AB Transport. De chauffeurs zijn het niet eens met de verplichte vierdaagse werkweek die het bedrijf op 1 januari invoerde.
De invoering van de verplichte vierdaagse werkweek zorgt er voor dat ongeveer 62 chauffeurs er financieel flink op achteruit gaan. Minder uren maken betekent gewoon minder inkomen. Verder moet er vaker op zaterdag gewerkt worden waardoor de norm van 13 weekenden per half jaar overschreden wordt. Volgens de huidige CAO mag dat niet.
Linda Slagter van FNV Vakmensen: ''Door de invoering van gebroken diensten komt het verder voor dat chauffeurs twee keer op een dag naar de standplaats moeten rijden. Daarvoor staat geen onkostenvergoeding en sommige chauffeurs moeten meer dan 100 km rijden naar hun werk. Dat zou dan twee keer per dag moeten en dat is niet te doen.''
De acties beginnen vandaag. Chauffeurs nemen strikt elf uur rust tussen twee diensten en werken geen minuut meer dan acht uur per dag. Dat betekent in de praktijk dat een aantal vervoersopdrachten niet kunnen worden uitgevoerd. De ondernemingsraad van AB is het ook niet eens met de invoering van de verplichte vierdaagse werkweek. Eerder spande de OR al een kort geding aan tegen de eigen directie. Morgen, 25 januari doet de rechter daar uitspraak over.
In een reactie zegt directeur Adriaan Vis van het bedrijf dat de maatregel is genomen om te kunnen blijven voldoen aan de rij- en rusttijden en aan de wensen van de klanten. Hij zegt dat veel chauffeurs bij AB al jaren op deze manier tot volle tevredenheid werken. Vis stelt verder dat er een akkoord was over de vierdaagse werkweek, maar dat de OR kort voor kerst toch weer een andere richting koos.
Bij AB Transport Group BV, dat deel uitmaakt van de Koninklijke A-Ware, werken in totaal 800 werknemers. Het bedrijf vervoert veevoer naar boeren, meel, gekoeld voedsel en vloeibaar zuivel en heeft grote namen als klant, zoals ForFarmers een van de grootste veevoederfabrikanten van het land.