Het bekendste van de in totaal 698 kavels is een fuel cell vrachtwagens op basis met een DAF CF Spacecab, voorzien van de kenmerkende grille van Hyzon. De kilometerstand van deze trekker is ruim vier ton. De APK is ondertussen verlopen, maar dat is een formaliteit. Er is geen startprijs, dus als je ooit al een waterstof-vrachtwagen wilde hebben, dan is dit een koopje. Op het moment van schrijven zijn er vijf biedingen en staat de prijs op 8.300 Euro.
Iets duurder zijn de tien aangepast DAF CF trekkers met een dagcabine. Deze hebben niet het Hyzon-frontje, maar enkel de bedrijfsnaam waar ooit ‘DAF’ stond. Enkele exemplaren hebben een kenteken, andere niet. De APK is bij deze vrachtwagens al lang verlopen. Ze hebben nauwelijks kilometers afgelegd, dus feitelijk koop je nieuwe vrachtwagens. Het openingsbod voor zo’n Hyzon staat op 25.000 Euro.
Onderhoud en reparatie uitdagingen
Een uitdaging lijkt ons wel hoe je zo'n Hyzon op de weg houdt, aangezien het merk voor service, garantie of onderhoud niet thuis geeft. De fuel cel techniek aan boord is behoorlijk specifiek, daar hoef je bij de gemiddelde truckdealer niet mee aan te komen.
Naast deze vrachtwagens gaat echt alles de veiling op. Van een oplegger tot verschillende heftrucks en van de complete inboedel van de werkplaats tot aan alles op kantoor. Het is duidelijk dat de activiteiten van Hyzon compleet zijn beëindigd. Wat ooit een veelbelovend plan met innovatieve techniek was, is uitgelopen tot een afgang gekenmerkt door vage beloftes en geruzie.
De veiling van de inboedel van Hyzon bij Troostwijk Auctions loopt tot 6 september. Zoek hier je waterstof-vrachtwagen uit voor het te laat is.