Zo past de BigSpace cabine van Mercedes helemaal niet op dit type trekker. Met zijn vlakke vloer blijft er niet voldoende ruimte over voor de krachtbron. De 15,6 liter zes-cilinder met 625 pk past namelijk niet in dit speciale chassis met een aangedreven tweede vooras, in combinatie met de vlakke vloer. Om dat mogelijk te maken werd de cabinevloer en zelfs het dashboard aangepast om ruimte te creëren voor de motor. Deze unieke Arocs heeft dus wel een kleine motortunnel. Achter die krachtbron staat de geautomatiseerde Mercedes versnellingsbak, met een vloeistofkoppeling met extra koeling. Die extra koeling vond een plek achter de cabine, waar ook de brandstoftanks zijn ondergebracht. Deze aanpassingen werden door Mercedes-Benz zelf gedaan in Molsheim.
1000 ton koppeling
Als opbouw werd er gekozen voor een ballastbak van Greiner die moet zorgen voor voldoende druk op de assen om tractie te krijgen. De trekker wordt ingezet voor extreem zware lasten, waarbij achter de platformwagen vaak zelfs nog duwende trucks worden gebruikt. Om een goedkeuring te krijgen voor 1000 ton totaal GVW werd de truck voorzien van twee Rockinger koppelingen aan de achterkant die de 1000 ton kunnen weerstaan. De koppeling aan de voorzijde is goed voor slechts 250 ton.