Australische Iveco Powerstar

Nieuws
05-10-2017 | Door Iep van der Meer

Deze knijterdikke Iveco Powerstar is een mooi voorbeeld van wat Iveco 'Down Under' aan trucks verkoopt. De cabine is een verlengde en verhoogde uitvoering van de Stralis cabine en ook het dashboard is origineel. Verder heeft het niet zo heel veel meer te maken met wat wij kennen als Iveco.

Zo is de krachtbron afkomstig van Cummins, en wel de ISX Signature 15 liter versie met maximaal 600 pk. Als transmissie staat daar een Eaton Roadranger handbak achter met 18 gangen. Deze ongesynchroniseerde versnellingsbak is goed voor treingewichten tot 140 ton. 

Het is dankzij de optie voor de Amerikaanse aandrijflijn dat Iveco zo succesvol is in het zwaarste segment in Australië. Het merk is eigenlijk als enige Europese truckbouwer actief op de markt voor zogenaamde 'Prime Movers.' Dat zijn trekkers voor de zwaarste roadtrain aplicaties. De andere Europese merken zijn vooral actief op het gebied van de B-Doubles en de combinaties met enkele opleggers voor regionaal- en stadswerk. De reden hiervoor is simpel. Die Cummins motoren kunnen ze overal onderhouden en repareren, ongeacht of ze nou in een Kenworth of in een Iveco zitten. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-05-2025
Scania Super 11 engine (3)

Scania komt met de Super 11 motor

Opvallend nieuws van Scania, namelijk een nieuwe dieselmotor! Het merk zei ooit dat de 13 liter Super motor de laatste…
Nieuws
19-05-2025
Nadort16-1400

100 jaar D.G.v.d. Nadort Transport gevierd!

D.G.v.d. Nadort Transport uit Dordrecht bestaat al honderd jaar en wil niks weten van stoppen of overnames.…
Nieuws
19-05-2025
TiN1 (960 x 720)

Geslaagde bijeenkomst Transport in Nood

Zelfs als je alles goed doet, krijg je als transporteur nog steeds boetes, zo bleek tijdens de bijeenkomst van…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.