Australische Iveco Powerstar

Nieuws
05-10-2017 | Door Iep van der Meer

Deze knijterdikke Iveco Powerstar is een mooi voorbeeld van wat Iveco 'Down Under' aan trucks verkoopt. De cabine is een verlengde en verhoogde uitvoering van de Stralis cabine en ook het dashboard is origineel. Verder heeft het niet zo heel veel meer te maken met wat wij kennen als Iveco.

Zo is de krachtbron afkomstig van Cummins, en wel de ISX Signature 15 liter versie met maximaal 600 pk. Als transmissie staat daar een Eaton Roadranger handbak achter met 18 gangen. Deze ongesynchroniseerde versnellingsbak is goed voor treingewichten tot 140 ton. 

Het is dankzij de optie voor de Amerikaanse aandrijflijn dat Iveco zo succesvol is in het zwaarste segment in Australië. Het merk is eigenlijk als enige Europese truckbouwer actief op de markt voor zogenaamde 'Prime Movers.' Dat zijn trekkers voor de zwaarste roadtrain aplicaties. De andere Europese merken zijn vooral actief op het gebied van de B-Doubles en de combinaties met enkele opleggers voor regionaal- en stadswerk. De reden hiervoor is simpel. Die Cummins motoren kunnen ze overal onderhouden en repareren, ongeacht of ze nou in een Kenworth of in een Iveco zitten. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
09-11-2016
Strator.JPG

Neuzige Iveco's: Van Powerstar tot Strator

De Iveco Strator is een in ons land omgebouwde Stralis waar door CFG in Born een hele fraaie neus voor wordt…
Nieuws
10-11-2017
Monson_1-1400.jpg

Iveco's op Tasmanië

De Iveco Powerstar is een truck die ontwikkeld is voor de Australische markt, maar in Nederland kennen we uiteraard de Strator van…
Nieuws
07-08-2018
35223028_1477132709059670_2865181324635799552_o.jpg

Iveco Strator voor Oostenrijk

Bij CFG bouwen ze rustig door aan de Iveco Strator trucks. Dat zijn nieuwe Iveco trucks die in Born voorzien worden van een…