Truckfabrikant Renault heeft vandaag meer details onthuld over de gefacelifte T-, C-, en K-, Series die komend najaar op de markt komen. Achter het gewijzigde frontje gaat meer nieuwe techniek schuil, die het chauffeursleven moet veraangenamen en die de wagenparkbeheerder rustiger laat slapen.
Het belangrijkste is dat de trucks zijn uitgerust met een geheel nieuw ontwikkelde stuurkolom die in drie richtingen verstelbaar is. Hiermee kan de chauffeur volgens Renault de ideale zitpositie aannemen. De kolom wordt versteld met een eenvoudige intuïtieve voetbediening, waarmee zowel de hoogte, helling en hoek van het stuurwiel in een vloeiende beweging kan worden ingesteld. Het verstellen gebeurt met beide handen aan het stuur.
Nieuw is verder dat het contactslot met de sleutel uit de stuurkolom verdwenen is, en is vervangen door een startknop op het dashboard. Hierdoor is er rondom de stuurkolom nog meer bewegingsruimte voor de benen, zegt Renault.
Betere stoelen
Renault Trucks heeft zijn aanbod van stoelen vernieuwd en biedt voortaan een modulaire reeks stoelen aan. Hierdoor is er een uitgebreide keuze aan instelmogelijkheden en uitrustingsniveau. De fabrikant heeft ook nieuwe bekleding geïntroduceerd. Deze bekleding is volgens Renault slijtvaster en is daardoor beter bestand tegen het vele in- en uitstappen. Een luxere combinatie met leer is ook als optie verkrijgbaar.
Volgens Renault kun je je spullen ook beter kwijt. Zo is er een tablet- en smartphonehouder toegevoegd, die binnen handbereik van de chauffeur is geplaatst, die toegang biedt tot meerdere apparaten tegelijk en deze oplaadt via twee USB-C-aansluitingen. Er is ook een nieuwe A4-opberglade voor documenten en om waardevolle spullen aan het zicht te onttrekken. Ook aan de bijrijder is gedacht, ook die kan meer spulletjes kwijt.
Nieuw bed
Voor het welzijn van de chauffeur en een langere levensduur van het bed heeft Renault Trucks een compleet nieuw onderbed ontwikkeld waarbij de dikte van het matras van het "Serenity"-onderbed met 13% is toegenomen tot een dikte van 170 mm en het aantal binnenveren is verdubbeld. Hierdoor wordt volgens Renault een optimale ondersteuning geboden aan het lichaam dankzij een betere verdeling van het lichaamsgewicht. Als optie kan een extra wasbare matras-topper van traagschuim worden toegevoegd. Het matras is eenvoudig afneembaar van de basis, waardoor het gebruik van hoeslakens mogelijk is en het opmaken wordt vereenvoudigd.
De nieuwe T-, T-High en C-modellen zijn standaard uitgerust met LED-lampen. Dit verbetert het zicht 's nachts aanzienlijk en daarmee ook de veiligheid. Een ander voordeel van LED-technologie is de betrouwbaarheid en de lange levensduur. De levensduur van een LED-bron is tot dertig keer langer dan die van een conventionele halogeenverlichting, aldus Renault.
Pulse & Glide
Renault komt verder met een nieuwe versie van de Optivision predictive cruise control met twee te kiezen rijstanden. ‘Eco on' is de standaardmodus en optimaliseert het brandstofverbruik door de versnelling, het schakelen, de cruise control en de vertraging aan te passen, terwijl 'Eco off' bestuurders de mogelijkheid biedt de rijmodus te wijzigen. Een indicator geeft bestuurders realtime informatie over hun rijstijl; hoe groter het aantal “groene” blaadjes, hoe zuiniger er wordt gereden.
De nieuwe functie "Pulse and Glide" zorgt voor een verdere verbetering van het brandstofverbruik door de snelheid van het voertuig rond het ingestelde punt van de cruise control te houden (+/- 2 km/u). Eerder zagen we dit systeem al bij Scania.