Als je leest over een 8x4 bergingswagen met 520 pk, dan dwalen je gedachten misschien meteen naar een grote Scania, Volvo of DAF. Maar nee, we hebben het hier over een Renault. En niet eens de allergrootste, maar de bescheiden Renault C. Dat je op deze basis een beest van een takelwagen kunt bouwen, bewijst Sparrow Recovery. Samen met de lokale dealer bouwde het bedrijf het voertuig precies op zoals ze hem wilden hebben.
“Dit zijn de grootste Renault bergingswagens van het land”, stelt eigenaar James Sparrow. De nieuwe Renault is een kopie van een eerder geleverd exemplaar. De vrachtwagens hebben een capaciteit van 120 ton. De twee achterassen zijn beide goed voor 16,5 ton. De Renaults worden dan ook ingezet voor het zwaarste werk, of het nu een geladen vrachtwagencombinatie, kraanwagen of dubbeldekkerbus is.
Sparrow roemt de Renaults om hun veiligheid en kracht. “Ze hebben enorme remmen, grote versnellingsbakken, goede retarders. Ze sturen goed, ze stoppen goed. Alles is groot en dat maakt ze veilig en betrouwbaar”, aldus Sparrow. Voor de takelinrichting schakelde hij het Nederlandse Falkom in. “We weten dat zij kwaliteit bouwen. Na levering doen we niet eens een inspectie, want hun kwaliteitscontrole is geweldig. Het is waarschijnlijk de duurste opbouw in de markt, maar je krijgt waar je voor betaalt.”
Sparrow Recovery bestaat sinds 2001 en werkt in heel Groot-Brittannië. De vloot bestaat uit 45 voertuigen in verschillende maten.