Ton Brandhoff houdt met een viertal chauffeurs en twee monteurs, zijn vrouw en twee kinderen een transportbedrijf gaande in de kop van Noord-Holland. Daar zitten ook enkele hele grote transportbedrijven, maar Ton heeft zijn zaken op orde en rijdt met uiteenlopende DAF’s van diverse pluimage. BIGtruck ging een middagje langs.
Ton Brandhoff stapt in zijn antieke DAF 2800 ATi turbo intercooling Space Cab, bouwjaar 1986. Resoluut draait hij de contactsleutel om. Een stevige, typische DAF-brom wordt hoorbaar. Een geluid uit het verleden dat bijna bars klinkt en niet zo zijdezacht als die andere DAF uit Ton’s wagenpark, een gloednieuwe XF 105.460 Super Space Cab Euro 6. Lichtblauwe walm komt uit de uitlaat, maar de oude DAF klinkt alsof de tijd heeft stilgestaan. De 2800 ziet er spik en span uit in de felle, onmiskenbare geel-rode combinatie waar Brandhoff patent op lijkt te hebben. We stappen in en met stevige hand bedient Ton de ZF handbak. De pook is dik een meter lang. Opvallend is de hoge zit, waardoor ook chauffeurs met een normaal postuur toch meer tegen de bovenkastjes aan zitten te kijken dan dat ze goed door de voorruit kunnen zien.
ROOD-GEEL
Moeiteloos komt de oude DAF in beweging en rijden we naar een nabij gelegen bedrijventerrein. Daar treffen we nog meer rood-gele trucks, en niet alleen DAF’s. Te midden van de in Eindhoven gebouwde trucks, ontwaren we een nieuwe Volvo met Euro 6 motor. "Ik heb hier een chauffeur die DAF’s best mooi vindt, maar die toch liever met een ander merk rijdt. Gesprekken met de Volvo-dealer volgden en die zat qua prijs gunstig. Dus het kon", merkt Brandhoff nuchter op. Chauffeur Ron Hoogland is er maar wat blij mee. "Dit is helemaal mijn auto. Laatst een rit Bordeaux gedaan. Helemaal top. Deze nieuwe is veel ruimer dan het vorige model."
BINNENLAND
Brandhoff rijdt echter voornamelijk op binnenlandse bestemmingen. "Meest voor de groente- en fruitveiling hier in de buurt." We zijn natuurlijk nieuwsgierig hoe een bedrijf als dit zich weet te handhaven met enorme grote concurrenten zoals Peter Appel en Simon Loos letterlijk om de hoek. "Dat komt omdat ik feitelijk net in een ander segment zit. Dat van de groothandels", legt Brandhoff uit. "Destijds reden we veel voor Inversco, een horecagroothandel. Dat is uiteindelijk Sligro geworden. Zij willen graag dat auto’s soms wat langer op locatie staan bij hun. Voor ons geen probleem, maar voor anderen blijkbaar wel", zegt Brandhoff doelend op de concurrentie met grotere bedrijven.
{quote}"De nieuwe DAF en de nieuwe Volvo FH zijn allebei zuiniger dan hun voorgangers. Dat wil wat zeggen".{/quote}
ZUINIGER?
Hij heeft wel geprobeerd om de groei in het bedrijf krijgen. "Daardoor liep het aantal auto’s op een gegeven moment op tot negen. Het bleek dat het toen toch erg moeilijk werd om daar voldoende aan over te houden. We deden drie trucks weg en toen ging het weer beter." Ten tijde van het bezoek van BIGtruck zijn net twee Euro 3 trucks vervangen door Euro 6 exemplaren. "De nieuwe DAF dus en de nieuwe Volvo FH. Allebei zijn ze zuiniger dan voorgangers. Dat wil wat zeggen", zegt Brandhoff, die helemaal niet overtuigd is dat nieuwer automatisch zuiniger betekent. "Dat zou wel zo moeten zijn. Maar zeker bij Euro 6 zien we dat de trucks ook een stuk zwaarder zijn geworden. Dat gaat natuurlijk ten koste van de verbruikswinst."
OVERNAME
Brandhoff nam het bedrijf in 1996 over van zijn schoonvader. "Toen was het hier wel Volvo wat de klok sloeg. Maar ik ben al van jongs af aan een DAF-man he", glimlacht hij. Echter voor het zover was, reed hij eerst elf jaar bij anderen en niet altijd met DAF’s. Na de overname kreeg hij de zaak op de rails. Brandhoff werkte met vaste chauffeurs, zoals Bas Moeijes. Ton Brandhoff liet zich bij tijd en wijle ontvallen dat hij nog wel eens een echte dikke DAF 2800 Space Cab zou willen kopen en toevoegen aan de vloot. Voor de grap als het ware. Een truck uit de tijd van voor de 95. Die dateert van 1997 en luidde het tijdperk in van de DAF-generaties die we nu zo goed kennen en die, dat mag best gezegd, internationaal flink succesvol zijn. "Op een gegeven moment belt Bas me, terwijl hij onderweg was in Nijmegen. Daar zag hij een 2800 Space Cab langs de kant van de weg. Te koop." "Ik belde gelijk Ton", zegt Bas, alsof het gisteren gebeurd is. Ton nam contact op. De eigenaar bleek mister HSF himself, Hendrik Simon Frederiks. Die had natuurlijk meteen door dat dit serieus was, dus hij liet Ton weten dat deze 2800 wel duur is. Toch was dat niet helemaal onterecht. De DAF bleek een ex-leswagen te zijn van de firma Greidanus uit Friesland. Er stonden maar 256.000 kilometers op de klok. Frederiks zei dat hij zich bij de verkoop van deze unieke DAF had voorgenomen dat die alleen verkocht mag worden aan een liefhebber en dat de truck na verkoop in Nederland moest blijven. Na enig vijven en zessen kwamen Brandhoff en Frederiks een prijs overeen. De DAF werd opgeknapt en overgespoten. Mondjesmaat deed de bejaarde DAF een ritje voor de firma. "Maar nu gebruiken we deze truck alleen nog voor aparte ritjes, en niet voor het professionele werk dat onder wetten en vergunningen valt."
NIEUWE TIJDEN
Ton Brandhoff houdt zijn bedrijf mede staande doordat hij beschikt over een kleine werkplaats waar het meest voorkomende onderhoudswerk wordt gedaan. "Denk daarbij aan remblokken, banden, verlichting, uiteenlopende kleine dingen zoals ook kleine schades. Wat helpt is het doen van veel voorzorgzaken, waardoor je de kans dat je chauffeur onderweg stilvalt, verkleint."
In het Euro 6 tijdperk worden de motorische checks uitgevoerd door de dealer. "We rijden zo’n 100.000 kilometer per jaar per truck, dus dat is precies die ene keer dat ie voor de APK toch al naar de dealer moet", stelt Ton Brandhoff nuchter. Met een verbruik van 1 op 3 stelt Brandhoff zich tevreden. "Er zitten vaak ook PTO-uren bij en onze trucks rijden altijd met flinke gewichten. Met de Euro 3 generatie was die 1 op 3 niet tot nauwelijks haalbaar." Van de Euro 6 trucks maakt hij zich niet te veel illusies. "Ik zie nu dat de nieuwe Volvo wat te veel Ad-Blue gebruikt. We kijken het nog even aan, maar we gaan het zeker melden bij de dealer."
Zolang 99 procent van het binnenlands vervoer door Nederlandse chauffeurs en bedrijven wordt uitgevoerd, ziet Brandhoff het nu zo populaire uitvlaggen niet als een bedreiging. Brandhoff rijdt de oude DAF de oprit op en zet hem stil. Het weekend kan beginnen.