Steeds meer worden de gevolgen van Trumps tarieven en de wereldwijde reacties daarop duidelijker. De transportsector wordt zeer zwaar getroffen, zo blijkt uit de laatste cijfers. De crisis die is ontstaan doet zelfs de gevolgen van de corona-epidemie verbleken. De gevolgen van de door Trump ingestelde tarieven zijn enorm.
In april werden er slechts 7.400 zware vrachtwagens verkocht. Dit is zo’n 60 procent minder dan normaal: afgelopen zeven jaar werden gemiddeld 18.963 vrachtwagens verkocht in de vierde maand. Dit is inclusief 2020, toen corona de complete vrachtwagenindustrie in Amerika plat legde. De verkoopaantallen van april 2025 verbreken zelf het record van mei 2020, toen het laagste aantal verkochte vrachtwagens ooit werd geregistreerd.
“Ingevoerde en aangekondigde tarieven verhogen de kosten van zware vrachtwagens aanzienlijk. Gecombineerd met een afzwakkende economie, daling van vrachtaanbod, kostenstijgingen en mogelijk toekomstige verandering van regelgeving kan in de nabije toekomst een nog lagere vraag naar vrachtwagens in het zware segment tot gevolg hebben”, stelt analyst Dan Moyer van onderzoeksbureau FTR.
De ingestorte verkoop van nieuwe vrachtwagens is zeker niet het enige teken dat het slecht gaat met de Amerikaanse transportsector. In maart zakte de hoeveelheid getransporteerde goederen met 1,5 procent. Dit is opvallend, want in januari en februari ging het juist erg goed. De productie van nieuwe goederen valt echter tegen, wederom dankzij de tarieven van president Trump. Het tegenvallende aanbod zorgde er ook voor dat transportprijzen vorige maand flink daalden. De kilometerprijs ligt nu gelijk aan die in juni 2020, toen corona het land nog in de grip had.