De branche is de afgelopen tijd in de greep geweest van de veel te late levering van werkplaatskaarten door vergunningsinstantie KIWA. Bij de chauffeurs bleek een haperend CBR ervoor te zorgen dat chauffeurs werkloos thuis komen te zitten. Het laat zien dat het werken met een monopolist niet werkt.
De VVD predikt zo graag marktwerking, ook daar waar van marktwerking geen sprake kan zijn. Maar in het geval van de werkplaatskaarten en het rijbewijsverhaal, zou de markt heel goed kunnen werken. Ga maar na. In Nederland kosten chauffeurskaarten voor de digitale tachograaf twee tot drie keer meer dan in alle landen om ons heen. Tekens weer is dit tot vervelens toe onderzocht, met elke keer weer hetzelfde resultaat. Zouden er meer aanbieders door het Ministerie zijn aangesteld, dan zou het tarief nooit zo absurd hoog zijn geweest. De kosten zijn een nieuwe drempel die de overheid opwerpt om het chauffeurstekort op te lossen.
Dan de rijbewijzen. Het CBR gooit miljoenen over de balk aan niet werkende ICT, met als gevolg dat herkeuringen van ouderen niet bijtijds uitgevoerd kunnen worden. een vervelend bij-effect is dat de rijbewijsvernieuwing voor beroepschauffeurs in het honderd loopt.
Ravage
In beide gevallen blijkt wat voor ravage een monopolist aan kan richten. Het gekke is dat tijdens het hele traject richting de tijdelijke werkplaatskaarten die nu uit Kroatië zullen komen, dat we KIWA nergens over gehoord hebben. De enigen die we hoorden waren de branche-organisaties die zich flink hebben ingespannen om ervoor te zorgen dat de branche toch zijn werk kan doen. Het is ondenkbaar dat trucks die met de smart tacho de weg op moeten, keurig volgens wettelijk voorschrift, moeten blijven staan omdat de wetgever zijn zaakjes, uitbesteed aan KIWA, niet op orde heeft. Dit beeld zen we ook bij de rijbewijzen. Alleen TLN roert zich, het CBR hoor je niet. Niemand maakt excuses.
Vervelende nasmaak
Een vervelende nasmaak blijft. Nog altijd heeft KIWA als enige het mandaat en kan het dus ongestoord wederom fouten maken met een rampzalige potentie. Over twee jaar komt er alweer een nieuwe tachograaf en de frequentie van het verstrekken van werkplaatskaarten moet worden verdubbeld. Verder wacht voor chauffeurs de integratie van chauffeurskaart en rijbewijs. He moet dat ooit goed komen wanneer het CBR nu al niet goed functioneert en miljoenen over de balk gooit? Voor KIWA is het werkplaatskaartenverhaal een mijnenveld, als we afgaan op de gebeurtenissen van de afgelopen maanden. De instantie ziet de noodzaak niet van serviceverlening. Dit zien we ook bij het CBR. Veel chauffeurs die wel eens een nieuwe kaart heeft aangevraagd weten wat ik hiermee mee bedoel. Je moet een procedure volgen en daarna beslist Kiwa, als alleenheerser, wanneer je je kaart krijgt. Dat je mogelijk je werk enige tijd niet kunt doen, tot frustratie van jezelf als je werkgever, is niet het probleem van KIWA, of van het CBR.
Onlangs wijdde Zembla een uitzending aan miljoenen kostende de ravage bij het CBR. Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier om dat te bekijken.