Nieuws
12-12-2024 | Door Maarten van der Westen

Vandaag is de Dag van de Chauffeur. Overal in Nederland worden chauffeurs in het zonnetje gezet met gehaktballen, koffie en cadeaus. Maar wat willen chauffeurs nu echt?

Europa kampt met een enorm chauffeurstekort. Zo’n 12% van alle vacatures voor chauffeurs blijft onvervuld. We hebben het hier over een tekort van een half miljoen chauffeurs, verdeeld over heel Europa. Zo’n 70% van alle transportbedrijven heeft moeite om nieuw personeel te vinden. Ze verwachten dat dit alleen maar erger wordt in de toekomst. Er zijn relatief veel oudere chauffeurs, die in de komende tien jaar stoppen met werken.

Het vak van chauffeur is niet populair. Hierdoor is er weinig nieuwe aanwas. Iets meer dan 4% van de chauffeurs is onder 25 jaar. Ter vergelijking: 36% is ouder dan 55 jaar. De wereldwijde transportorganisatie IRU deed in samenwerking met Truckfly een onderzoek naar de tevredenheid van chauffeurs, in de hoop te achterhalen hoe het vak van chauffeur aantrekkelijker te maken is.

Best tevreden

Uit het onderzoek bleek dat 57% van de ondervraagde chauffeurs best tevreden is over zijn werk. Toch zou maar 14% het vak aanraden aan anderen. Hoe komt dat? In eerste instantie zou je denken aan het te lage salaris of de lange werktijden. Toch is dit niet wat de meeste chauffeurs als nadelen ervaren, al scoren deze onderwerpen best hoog.

Het gebrek aan veilige parkeerplaatsen met voldoende voorzieningen is wat de Europese chauffeurs zien als belangrijkste reden dat het vak onaantrekkelijk is. Maar liefst negen op de tien chauffeurs noemde dit. Op de tweede en derde plaats, met respectievelijk 85% en 82%, staat de manier waarop met chauffeurs wordt omgegaan. Bij bedrijven, op de weg, eigenlijk overal: chauffeurs worden niet op een fijne manier behandeld.

Voor dat eerste punt is IRU flink in onderhandeling met de Europese Unie. In totaal is er al een half miljard Euro vrijgemaakt om de parkeerproblemen voor vrachtwagens in Europa op te lossen. Het bouwen van veilige parkeerplaatsen met goede voorzieningen heeft de aandacht. Gelukkig gaat dit onderwerp hand in hand met de energietransitie. Wat betreft de omgang met chauffeurs: daar helpt eigenlijk geen geld. Dat is een kwestie van fatsoen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
Nieuws
01-07-2025
Dick-Vijn_Scania-3-web-pers-2025 (960 x 640)

Dick Vijn viert met vier Scania trekkers

Dick Vijn koopt al jaren Scania's, want dat is wat de chauffeurs willen.
Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.