CNV-leden akkoord met nieuwe CAO

Nieuws
12-06-2017 | Door Tim de Jong

De leden van CNV Vakmensen hebben met een ruime meerderheid ingestemd met een nieuwe cao voor de 140.000 werknemers in de transportsector. “Uit de ledenpeiling blijkt ruime steun voor de cao”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Volgens Van Rijssel is het een bijzonder moment, omdat de cao’s van TLN en KNV definitief worden samengevoegd tot één nieuwe cao. “We hebben vanaf nu één cao voor alle werknemers in de transportsector, dat is winst. De nieuwe cao geeft de komende jaren rust in de sector. En we hebben bereikt dat iedereen er 10 procent op vooruit gaat.”

Moeizaam

Het cao-resultaat kwam moeizaam tot stand, zegt het CNV. Een eerder eindbod van de transportwerkgevers viel slecht: de werknemers maakten zich al klaar voor een actietraject. Onder die druk haalden de werkgevers hun eindbod van tafel en kwam er op 22 april alsnog een akkoord tot stand. Van Rijssel: “Dankzij de actieve houding van werknemers, die bereid waren om actie te voeren, zijn we er alsnog met de werkgevers goed uitgekomen. De toeslag op overwerk en de extra vakantiedagen op basis van leeftijd of dienstverband blijven ongemoeid. De KNV-werknemers die recht hadden op 18 atv-dagen houden die. En werknemers vanaf 55 jaar kunnen niet meer worden verplicht tot overwerk, nachtarbeid of ploegendienst.”

Loonsverhoging

Het cao-eindbod gaat uit van een looptijd van 1 januari 2017 tot 1 januari 2020. In die periode gaan de lonen met 10 procent omhoog. Als volgt:

·        2 procent per 1 juli 2017

·        2 procent per 1 januari 2018

·        2 procent per 1 januari 2019

Tijdens de looptijd van de cao gaan de periodieken stapsgewijs omhoog, wat bij elkaar neerkomt op een extra loonsverhoging van 4 procent.

Arbeidsomstandigheden

Nu de nieuwe cao rond is, wil CNV Vakmensen zich concentreren op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. “Denk aan het overnachten in de cabine, de leefomstandigheden en de verkeersveiligheid. De Europese Commissie heeft onlangs voorstellen gedaan waar we zeer kritisch over zijn. Daar gaan we ons de komende tijd op richten.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
24-03-2016
DAFXFsclr.jpg

DAF maakt zich op voor reusachtige kartelboete

In de media gonst het van de verhalen dat DAF een groot bedrag opzij heeft gezet voor een nog te bepalen…
Nieuws
08-12-2020
Mautbord-920.jpg

‘Tol in Europa tot 50% goedkoper voor emissievrije trucks’

De Europese verkeersministers zijn het onder Duits voorzitterschap eens geworden over een nieuwe…
Nieuws
13-05-2024
Brenner-Pass-highway-0819-cropped (960 x 532)

Oostenrijk wil geen langere trucks

Wij hebben echter vraagtekens bij het onderzoek waar dat uit blijkt.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.