CNV ontevreden over loonbod werkgevers

Nieuws
25-02-2020 | Door Tim de Jong

Na het FNV, blijkt ook het CNV niet tevreden over het loonbod van de werkgevers van 2,5% loonsverhoging per jaar de komende drie jaar. Het CNV houdt vast aan de 5% per jaar eis.

“Twee en een half procent is te weinig, zeker in geval met een langere looptijd voor de komende jaren. Dit zal in 2020 naar 5% moeten. Ook moet er een oplossing komen om de achterstand ten opzichte van de andere sectoren te verkleinen”, reageert hoofdonderhandelaar van het CNV, Tjitze van Rijssel.

Over slapen in de cabine zeggen de werkgevers dat dit kan mits er een standkachel in de cabine is ingebouwd. Vanaf 1 januari 2022 wordt een standairco de norm, om chauffeurs nachtrust te garanderen bij hoge temperaturen, aldus de werkgevers. Het CNV ziet die afspraak liever een jaar eerder ingevoerd worden.  Zo niet, dan moet de werknemer op kosten van de werkgever in een hotel overnachten, zegt Van Rijssel. Hij juicht de toezegging van de werkgevers toe, dat personeel meer zeggenschap krijgt over het maximaal aantal te werken uren.

KNV CAO

Oudere chauffeurs kennen nog wel het verschil tussen de CAO’s van KNV en TLN. Chauffeurs die onder eerstgenoemde CAO vielen, hadden wat betere afspraken. TLN wil die nog steeds verder terugdraaien. Van Rijssel zegt hierover: “Slechts 500 van de 150.000 chauffeurs die onder deze cao werken, hebben hier recht op. Laat die paar mensen die extra dagen houden en straf die andere 15.000 werknemers niet meer met een korting op het loon.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
01-03-2021
Actie3.jpg

FNV en CNV sturen werkgevers ultimatum om CAO

FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen zeggen een ultimatum te hebben gestuurd aan de werkgevers…
Nieuws
14-05-2021
Actietruck-T-L-FNV.jpg

Estafettestakingen van FNV en CNV

Vandaag 14 mei waren er opnieuw stakingen voor een betere CAO in het wegvervoer. CNV en FNV kwamen op locaties in Nieuwegein…
Nieuws
25-11-2019
dometic-coolair-rtx-1000-e1498557608850.jpg

CNV: ‘Slapen in hete cabine is vragen om ongelukken’

Vrachtwagenchauffeurs die moeten overnachten in een snikhete cabine (zonder standairco), zitten de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.