De brief die vakbond CNV eerder deze week uitstuurde waarin werd bedongen dat chauffeurs ook vakantiegeld mogen ontvangen over hun overuren, heeft discussie losgemaakt. Volgens het in wegvervoer gespecialiseerde juristenkantoor Vallenduuk is voor de standpunten van werkgevers en werknemers wat te zeggen.
Jurist Patrick Bobeck van het kantoor stelt dat een en ander tijdens de CAO-onderhandelingen is besproken en dat CNV toch akkoord is gegaan met de CAO. Waarom dan nu toch deze manoeuvre van het CNV? Bobeck vindt die brutaal. "Ik heb grote vraagtekens of een rechter hier zomaar in mee gaat. Je kunt niet in een CAO gaan “shoppen” en alleen die bepalingen hanteren die je goed uitkomen." Maar daarvoor is voor Boeck de kous niet af. Hij zegt dat de werkgevers ook wat hebben uit te leggen. "Zij wisten namelijk dat dit een keer ging spelen."
CNV reactie
CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel zegt dat hij zich intussen aan zijn belofte heeft gehouden: terugkomen op de vakantiegeld kwestie: "Wij zijn helemaal niet brutaal. Wij hebben voorgesteld om dit onderwerp conform de uitspraak van het Europees Hof in de CAO te regelen en een collectieve afspraak te maken over de afgelopen 5 jaar. Daar wilden de werkgevers niets van weten", aldus Van Rijssel. "Dus heb ik toen gezegd dat als er geen regeling komt het CNV niet anders kan dan de individuele bedrijven aansprakelijk te stellen en daarbij ook de wettelijke verhoging en de wettelijke rente te eisen. Ik heb dus gewoon gedaan wat ik beloofd had. En als we over dit ene punt een verschil van mening hebben wil dat toch niet zeggen dat ik een redelijke cao met een fatsoenlijke loonsverhoging niet moet gaan tekenen? Het CNV doet aan belangenbehartiging en het afsluiten van een cao voor ruim 140.000 laat ik niet struikelen over een meningsverschil dat via de rechter beslecht moet worden."
BIGtruck houdt je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen. In dit geval onze dank aan Chauffeurstoekomst Samen Sterk.