De Inspectie leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer hebben woensdag 18 april op diverse locaties controles gehouden op het vrachtvervoer. Er zijn in totaal 72 vrachtwagens gecontroleerd. Daarvan waren er 16 in overtreding.
In Nederland waren 12 van de 33 gecontroleerde vrachtwagens in overtreding. Bij 10 van die chauffeurs ging het om manipulatie van de tachograaf. Dat meldt ILT.
De inspecties richtten zich ook vooral op deze vorm van fraude en op naleving van de regels voor rij- en rusttijden. De diensten werken samen om kennis en ervaring te delen en om de controlepraktijk op elkaar af te stemmen.
Resultaten Nederland
Van de 10 chauffeurs die reden met een gemanipuleerde tachograaf, gebruikten er drie ook andermans bestuurderskaarten om langer te kunnen doorrijden. Drie chauffeurs hebben ook de regels voor rij- en rusttijden overschreden. Een chauffeur reed te lang zonder manipulatie van de tachograaf. Een andere chauffeur kreeg een boete omdat zijn vrachtwagen te hoog was.
In Nederland is er gecontroleerd op de A1 bij Apeldoorn, de A16 bij Moerdijk, de A12 bij Bodegraven en A67 bij Venlo. In België zijn 39 vrachtwagens gecontroleerd, daarvan waren er 4 in overtreding.
Benelux-samenwerking
Deze gezamenlijke controle werd gehouden in het kader van het Verdrag van Luik dat door België, Nederland en Luxemburg in oktober 2014 is ondertekend. Dit verdrag is gericht op verdergaande samenwerking tussen de Benelux-landen op het gebied van toezicht op en handhaving van EU-regelgeving met betrekking tot wegvervoer en op een harmonisatie van de regelgeving. Dankzij dit Verdrag kunnen de Belgische, Nederlandse en Luxemburgse inspecteurs op een efficiënte manier samen gezamenlijke controles uitvoeren op vrachtwagens en bussen in de Benelux. Hiermee vervullen de drie landen een voortrekkersrol binnen de Europese Unie. Het was de negende keer dat er gezamenlijke controle is uitgevoerd binnen dit kader.