Slechts mondjesmaat komt de levering van elektrische vrachtwagens op gang. Mercedes-Benz is pas net begonnen met serieproductie, terwijl we daar bij DAF nog even op moeten wachten. Ook MAN heeft ondertussen enkele exemplaren van zijn eTGX geleverd, maar grootschalige productie start pas deze zomer. Vervoerders die vol inzetten op elektrisch rijden, moeten dus naar meerdere merken kijken.
Zo ook Cornelissen Transport. Het bedrijf uit Nijmegen heeft een order geplaatst van 27 elektrische vrachtwagens bij MAN. Het gaat hierbij om 25 exemplaren van de eTGX en twee eTGS bakwagens. Eerder bestelde Cornelissen al tientallen elektrische vrachtwagens bij DAF, Volvo en Mercedes-Benz. Nu komen er voor het eerst dus ook vrachtwagens van MAN in de vloot.
Vrachtwagenheffing
Peter Leegstraten, Manager Inkoop en Innovatie van Cornelissen: “Op dit moment hebben we 20 zware elektrische trucks maar eind dit jaar zullen dat er 80 zijn. Wij geloven in de elektrificatie samen met onze klanten en zetten daar op in met deze investering. Wij verwachten dat het omslagpunt waar elektrische trucks meer rendabel zijn dan diesels al ergens in 2027 of 2028 zal liggen. De aangekondigde accijnsverhoging, de vrachtwagenheffing en ook een CO2 heffing zullen daar belangrijke rol in hebben.”
De MAN eTGX trekkers zijn voorzien van de GM-cabine. Chauffeurs van Cornelissen waren enthousiast over deze cabine tijdens de eerste tests. De elektrische trekkers zijn ook voorbereid op megawatt charging (MCS) waarmee met meer dan 1.000 kWh geladen kan worden. Cornelissen laadt de vrachtwagens vooral op bij eigen laadpleinen. Naast elektrische vrachtwagens zet het bedrijf ook in op elektrische transportkoeling met e-axles onder de trailers.