DB Schenker gaat in samenwerking met MAN een platooningtest starten op het traject tussen Nürnberg München. Hierbij worden voor het eerst chauffeurs van DB Schenker ingezet. Tot nu toe werd er steeds getest met testchauffeurs van de fabriek.
Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks dankzij hoogwaardige assistentiesystemen zeer dicht achter elkaar kunnen rijden. Alle voertuigen in het konvooi zijn daarbij onderling verbonden door een ‘elektronische dissel’ die gebruikmaakt van car-to-car communicatie. De voorste truck bepaalt de snelheid en de richting. Het elektronisch aan elkaar koppelen van trucks verhoogt het veiligheidsniveau doordat de techniek razendsnel in kan grijpen. Het slipstreamen vermindert bovendien het brandstofverbruik van het konvooi.
Praktijkomstandigheden
MAN heeft onder meer tijdens de European Truck Platooning Challenge in 2016 al aangetoond dat platooning-technologie werkt. Het pilotproject dat nu van start gaat, richt zich op de volgende uitdaging: de inzet onder dagelijkse omstandigheden. Dat betekent dat de testtrucks volgens het reguliere schema van DB Schenker worden ingezet op ritten tussen München en Nürnberg. Vanaf april gaan de testvoertuigen in konvooi op de snelweg A9 rijden. Dat gebeurt in eerste instantie nog zonder lading. De focus ligt dan op het onderzoeken van de verkeersstromen en het trainen van de chauffeurs. Die training omvat ook theorie- en simulator-sessies. Medio 2018 volgen eerst wekelijkse en daarna dagelijkse ritten met vracht volgens het reguliere schema van DB Schenker. Uiteindelijk zullen de konvooien drie keer per dag pendelen tussen de DB Schenker distributiecentra in München en Nürnberg.
Wetenschappelijke ondersteuning
De Universiteit Fresenius zorgt voor wetenschappelijke ondersteuning bij het project. Medewerkers en studenten en de (trainings)resultaten vast en evalueren deze. Het belangrijkste doel is om uit te vinden welke impact de nieuwe technologie op de chauffeurs heeft. Daarom richt het onderzoek zich op neurofysiologische en psychosociale niveaus. De resultaten daarvan worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.
Digitale snelweg
Het traject waar deze test plaats gaat vinden betreft Autobahn 9 tussen Nürnberg en München. Dit traject wordt ook wel de 'digitale snelweg' genoemd want hier test de hele Duitse automotive industrie de nieuwste kunstjes. Merken als Audi en BMW zijn ook bezig met autonoom rijden en dat moet toch ook in de praktijk getest worden. De platooning testen van MAN en DB Schenker moeten ook in dat licht gezien worden. Hier moeten de autoriteiten namelijk wel hun medewerking aan verlenen want de trucks gaan met een tussenafstand van 12 tot 15 meter rijden. Wettelijk is dat in Duitsland gewoon nog altijd 50 meter, maar daar zijn vast uitzonderingen voor gemaakt bij deze test. De vraag is nu alleen nog of je dat een chauffeur aan wilt doen. Ieder weldenkend mens trapt namelijk heel hard op de rem bij een afstand van 12 meter van zijn voorganger. De toegepaste techniek is prachtig maar het is maar de vraag of chauffeurs daar op durven vertrouwen.