Al meer dan honderd jaar strijden Coca-Cola en Pepsi-Cola om wie de beste cola maakt. Sinds kort wordt de strijd ook met elektrische vrachtwagens gevoerd: Pepsi rijdt met Tesla's, Coca-Cola met elektrische Freightliners.
Al meer dan honderd jaar strijden Coca-Cola en Pepsi-Cola om wie de beste cola maakt. Sinds kort wordt de strijd ook met elektrische vrachtwagens gevoerd: Pepsi rijdt met Tesla's, Coca-Cola met elektrische Freightliners.
Vanaf het moment dat het merk 'Brad's Drink' in 1898 zijn naam veranderde naar Pepsi-Cola om de strijd aan te gaan met Coca-Cola zijn de twee merken in gevecht met elkaar. Allebei willen ze het meest populaire cola-merk zijn. In advertenties en met de introductie van nieuwe producten en acties proberen de twee merken elkaar constant af te troeven. De strijd is af en toe zo hevig, dat men het heeft over de cola-oorlog.
Sinds kort voert deze oorlog ook op een geheel nieuw strijdtoneel: bij de vrachtwagens. Beide merken willen elektrisch rijden, want ook dat is een marketing-instrument tegenwoordig. Pepsi koos al vroeg voor de Tesla Semi. Met de aankoop van 20 Freightliner eCascadia trekker kiest Coca-Cola ook hier voor een andere aanpak. De strijd om de beste cola wordt nu ook op de weg gevoerd.
Toen PepsiCo in Californië bekend maakte zijn producten te gaan vervoeren met Tesla Semi's deed men erg lacherig. Productie van de futuristische truck werd steeds maar uitgesteld en de specificaties zijn tot op de dag van vandaag in mist gehuld. Echter, uiteindelijk kwamen de elektrische vrachtwagens toch: sinds begin van dit jaar rijdt een vloot van tientallen Tesla Semi's voor Pepsi. Zoals we eerder al schreven op deze website bewijzen de eerste resultaten dat ze het helemaal niet verkeerd doen.
In de race om elektrificatie kan Coca-Cola natuurlijk niet achterblijven. Zoals het de partijen betaamd in de cola-oorlog, kiest Coca-Cola natuurlijk niet voor dezelfde vrachtwagen als concurrent Pepsi. Onlangs zijn 20 Freightliner eCascadias afgeleverd aan Reyes Coca-Cola Bottling in Californië.
De trekkers in de zwaarste categorie (class 8) zijn de eerste elektrische vrachtwagens voor het bedrijf. De Freightliners zijn een stuk minder futuristisch en opvallend dan de Tesla's van Pepsi, maar dat hoeft niet direct een nadeel te zijn. Onder de lange motorkappen liggen Detroit ePowertrains. Ze zijn geleverd met verschillende accupakketten tussen de 315 en 475 kWh. Hiermee hebben ze een bereik van maximaal 370 kilometer.
Dit bereik is een stuk minder dan de 800 kilometer actieradius die Tesla claimt voor hun Semi, maar de vraag is in hoeverre die claim echt klopt. Zowel PepsiCo als Coca-Cola zetten hun elektrische vrachtwagens alleen in voor lokale transporten. Normaal komen ze niet verder dan 200 kilometer van de fabriek.
Welke elektrische vrachtwagen uiteindelijk het beste is voor het vervoer van cola, valt te bezien. Met de aankoop van elektrische Freightliners voegt Coca-Cola in ieder geval weer een nieuw element toe aan de langdurige cola-oorlog.