Scania Nederland stuurde ons een bericht over de nieuwe trucks van RTE, elders op de BIGtruck homepage. Dit zijn modellen met een P-cabine, bedoeld voor dagwerk, en uitgerust met een negen liter vijfcilinder motor. In de vroege jaren '90, ten tijde van de 3-serie, was Scania al licht met de R 360. Ik vond er nog een foto van in het archief!
Scania was tegen de tijd dat het de 4-Serie ging introduceren, dat was in 1996, nog heel succesvol met de 3-Serie. De 360-er die je hier op de foto ziet, was het broodje van de bakker. Dat kwam vanwege het bewezen concept, de kinderziektes waren eruit, de trucks waren populair bij chauffeurs en ze waren ook nog zuinig. Wat wil je dan nog meer? De 4-Serie modellen hadden meer elektronica en waren een stuk zwaarder. De trend van zwaardere trucks zou maar door blijven gaan. Dat kwam aanvankelijk door grotere cabines, maar echt zwaarder werden ze pas toen rond 2005 de SCR-systemen erbij kwamen en AdBlue tanks en natuurlijk de EGR-systemen die tot meer leidingwerk op dieselmotoren leidde.
Dat maakt de nieuwe P 360-ers van RTE des te opvallender. Die zijn net zo sterk als de grote internationale Scania's van vroeger en deze variant weegt evenveel als het oudje hier op de foto. Dat lijkt raar, maar het is gewoon een knappe prestatie. Nu haalt Scania die 360 pk uit vijf in plaats van zes cilinders en ligt de uitstoot natuurlijk iets van 95% lager schatten wij. De truck is een stuk stiller en is uitgerust met vele veiligheids- en assistentiesystemen. En het geluid van de 3-Series? Ouderen zullen het missen, maar tijden veranderen nu eenmaal. Er rijden er nog genoeg!