In eerste instantie gaat het om een pre-test, zoals de overheid dit mooi noemt. Een soort test van de test, eigenlijk. Het gaat hierbij om één Super EcoCombi die zal gaan rijden op een vast traject tussen Rotterdam, Moerdijk en Venlo. Bij de pre-test wordt gekeken hoe andere weggebruikers reageren op de langere combinatie. Als het goed gaat, begint volgend jaar een uitgebreidere test met meerdere combinaties.
32 meter
Hiermee lijkt er dan toch eindelijk beweging te komen in de inzet van Super EcoCombi’s. Al sinds 2019 wordt gepraat over een test, maar het kwam er steeds niet van. Tot nu, met een startdatum die al over enkele maanden is. In andere Europese landen, zoals Finland, Zweden en Spanje, zijn deze combinaties al toegestaan. In Duitsland loopt momenteel een proeftraject.
De Super EcoCombi is een trekker met twee volwaardige 13,60m trailers. Hiermee is de combinatie 32 meter lang. Een SEC vervoert evenveel lading als twee gewone trekker-oplegger-combinaties. Het is dan ook een goed wapen in de verduurzaming en tegen het chauffeurstekort. Een SEC mag maximaal 72 ton wegen. Hij mag niet meer dan drie draaipunten en goed zicht rondom hebben. De pre-test met de Super EcoCombi duurt ongeveer een maand.