Al lange tijd is de Europese Unie van plan meer gelijkheid te krijgen in de maten en gewichten van vrachtwagens in de verschillende lidstaten. Zeker met de energietransitie wordt dit nog belangrijker. Nu nog heeft elk land zijn eigen regels, wat ontwikkelingen in internationaal transport in de weg zit. Denk bijvoorbeeld aan de Super EcoCombi, waarvan elk land afzonderlijk regels opstelt. Nederland zou er veel baat bij hebben om deze combinaties internationaal in te kunnen zetten, zoals ook Iep recent al schreef.
De IRU roept de EU per brief nu op om eens op te schieten. Volgens de organisatie duurt het allemaal veel te lang. Straks heeft elk land weer eigen regeltjes voor elektrische vrachtwagens, waardoor die weer moeilijker internationaal in te zetten zijn. Voor de verduurzaming van het transport is uniformiteit onmisbaar, stelt IRU. Er moeten Europese regels komen die zwaardere en langere elektrische vrachtwagens toestaan. Ook combinaties met meerdere trailers en van 44 ton zouden overal de grens over mogen steken.
“Deze aanpassing gaat niet alleen over het wegtransport”, stelt IRU-directeur Raluca Marian. “Het maakt de hele mobiliteits- en logistieke ketens efficiënter en groener in de hele EU. Zorgen van afzonderlijke lidstaten kunnen later apart behandeld worden. Zorgen over de toename van lading per vrachtwagen missen het punt. Logistiek werkt alleen als modaliteiten elkaar aanvullen, niet als ze elkaar tegenwerken.”