Kom met uniforme maten en gewichten, zegt IRU

Nieuws
02-09-2025 | Door Maarten van der Westen

De internationale transportorganisatie IRU heeft de Europese Raad in een brief opgeroepen haast te maken met afspraken over maten en gewichten van vrachtwagens. Volgens de organisatie zorgen verschillen in Europa voor veel logistieke problemen en onduidelijkheid.

Al lange tijd is de Europese Unie van plan meer gelijkheid te krijgen in de maten en gewichten van vrachtwagens in de verschillende lidstaten. Zeker met de energietransitie wordt dit nog belangrijker. Nu nog heeft elk land zijn eigen regels, wat ontwikkelingen in internationaal transport in de weg zit. Denk bijvoorbeeld aan de Super EcoCombi, waarvan elk land afzonderlijk regels opstelt. Nederland zou er veel baat bij hebben om deze combinaties internationaal in te kunnen zetten, zoals ook Iep recent al schreef.

De IRU roept de EU per brief nu op om eens op te schieten. Volgens de organisatie duurt het allemaal veel te lang. Straks heeft elk land weer eigen regeltjes voor elektrische vrachtwagens, waardoor die weer moeilijker internationaal in te zetten zijn. Voor de verduurzaming van het transport is uniformiteit onmisbaar, stelt IRU. Er moeten Europese regels komen die zwaardere en langere elektrische vrachtwagens toestaan. Ook combinaties met meerdere trailers en van 44 ton zouden overal de grens over mogen steken.

“Deze aanpassing gaat niet alleen over het wegtransport”, stelt IRU-directeur Raluca Marian. “Het maakt de hele mobiliteits- en logistieke ketens efficiënter en groener in de hele EU. Zorgen van afzonderlijke lidstaten kunnen later apart behandeld worden. Zorgen over de toename van lading per vrachtwagen missen het punt. Logistiek werkt alleen als modaliteiten elkaar aanvullen, niet als ze elkaar tegenwerken.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
10-03-2017
Sweden-DB_Schenker_LZV_dubbel_LR.jpg

Zweden staat 74 ton toe sinds 1 maart

Na een succesvol verlopen proef, staat Zweden sinds 1 maart een GVW toe van 74 ton op de meeste wegen. De Zweden…
Nieuws
09-08-2019
Aslasten_LR.jpg

Duitsland overweegt om 44 ton toe te staan

In de tweede helft van dit jaar start Duitsland een studie naar de wenselijkheid om het GVW van 44 ton breder…
Nieuws
23-10-2018
jacky_perrenot.jpg

Fransen willen niet zwaarder dan 40 ton

De Fransen willen duidelijke grenzen stellen aan het totaalgewicht van vrachtauto’s. Het land komt met een wetswijziging…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.