De order voor twee nieuwe Scania R450 4x2 trekkers door Albers Transport uit Landhorst breidde zich plotseling uit naar een derde truck. Dat werd veroorzaakt doordat één van hun bestaande voertuigen tijdens het werk in een graanveld volledig was uitgebrand. Gelukkig kon de Scania-dealer uit Nijmegen het bedrijf weer snel uit de brand helpen.
Dat overkwam directeur/eigenaar Martijn Albers vorig jaar. “Wat er precies misgegaan is, weten we niet. Gelukkig raakte er niemand gewond. Maar het was wel de kunst snel een nieuwe truck en oplegger te vinden want het werk moet door. Gelukkig hebben we een goed contact met de Scania-dealer in Nijmegen en die wist naast onze bestaande order toch nog snel een derde truck door de pijplijn te krijgen.” Dat de dealer daarvoor het nodige kunst- en vliegwerk moest verrichten wordt in Landhorst gewaardeerd.
“Inmiddels zijn alle drie de trucks afgeleverd en kunnen we er weer tegenaan,” zegt Albers. Zijn bedrijf zit veelal in de agrarische en aanverwante sector en rijdt met meststoffen, compost en droge en natte diervoeders door heel Nederland en delen van België, Duitsland en Frankrijk. “We werken veel met mesttanktrailers, Walking floor en speciale onderlossers voor het transport van nat diervoeder. Al onze trekkende eenheden zijn uitgerust met hydrauliek. Op deze Scania’s is die opgebouwd door Jansen uit Oss.”
Uiteenlopende redenen
Bij Albers rijden nu vijf Scania’s. “We hebben om heel uiteenlopende redenen voor het merk gekozen. Ten eerste is het één van de merken waar wij vertrouwen in hebben. Daarnaast heeft Scania het nieuwste model en willen wij als bedrijf toch graag weten wat er in de markt te koop is en hoe dat in onze praktijk uitpakt. Ook past het Scania 450 pk blok goed in de door ons gekozen vermogensbandbreedte. Daarbij horen wij goede berichten over het verbruik van die 450 pk zescilinder SCR-only motor.”
Als laatste noemt Martijn Albers nog het feit dat hij een aantal chauffeurs heeft, die heel graag op een Scania willen rijden. Dat kan dan zeker ook aan de opbouw en uitrusting liggen. Want hoewel Albers niet kiest voor de hoogste cabinevarianten, zijn ze wel gewend om ‘dik’ aangeklede auto’s op de weg te zetten.
“Deels komt dat door ons streven zo licht mogelijke voertuigen te willen hebben voor een optimale beladingsgraad. Dat bereik je vooral met de inzet van lichtgewicht getrokken materieel. Op de trekker besparen we gewicht door maar één brandstoftank te plaatsen en een set Alcoa’s te monteren. Al gebiedt de eerlijkheid te zeggen, dat ik dat laatste ook gewoon mooi vind staan.”