Drie zussen en een MAN TGX 41.640

Nieuws
31-10-2019 | Door Tim de Jong

Transportbedrijf E. Lafeber uit Gouda komt al sinds 1820 voor in de registraties van de Kamer van Koophandel. Met name sinds de tweede helft van de vorige eeuw vormde zich het bedrijf zoals de branche het nu kent. Maar voor de zomer van 2019 was er sprake van een unieke directiewissel. De drie dochters van Kees Lafeber namen het bedrijf over van vader en oom Ed Lafeber. De al lang bestaande klantrelatie met MAN bleef, getuige de aanschaf onlangs van een nieuwe zwaartransport trekker.

Lafeber senior vroeg zijn drie dochters afzonderlijk of zij interesse hadden om het bedrijf in de familie te houden. ‘Dat was vijf jaar geleden’, zegt de oudste van de drie, Barbara Lafeber. ‘We zeiden alledrie ja, waarna mijn vader en oom ons vijf jaar lang vertrouwd maakten met alle aspecten van het bedrijf. Nu dit geen geheimen meer heeft voor ons, hebben zij een stap terug gedaan.’ Barbara is verantwoordelijk voor de operatie, inkoop en het materieel, Martine voor het personeel, het voertuigvolgsysteem en de sales en Iris Lafeber voor de IT, financiën en de interne verhuizingen. ‘In de praktijk nemen we alle voorname beslissingen in het bedrijf gezamenlijk.’

Veelzijdig

Lafeber is gespecialiseerd in zwaar- en exceptioneel transport, zowel horizontaal, verticaal als interne verplaatsingen, werkvoorbereiding en de logistiek op grote infrastructurele projecten. In het exceptionele vervoer, heeft de MAN-truck altijd de hoofdrol gehad. ‘Voor ons lag het voor de hand dat toen we aan een nieuwe zwaar transport trekker toe waren als uitbreiding MAN de voorkeur had, aldus Barbara Lafeber. ‘’We kennen dealer Van Leeuwen Trucks al lang, zij denken altijd op een prettige manier met ons mee.” De vloot van Lafeber bestaat uit 27 trucks en meer dan zestig trailers. Daar zitten enkele zware, meerassige diepladers bij, en daar wordt de nieuwe MAN TGX met zijn 640 pk voor ingezet.

Eigen werkplaats

De grote en gevarieerde trailervloot is een argument voor Lafeber om er een eigen werkplaats op na te blijven houden. “De trailers zijn van diverse merken en hebben alle specifieke taken. We beschikken over voldoende monteurs die vertrouwd zijn met de eigenschappen van die trailers”, aldus Barbara Lafeber. “Maar het onderhoud aan de trucks laten we grotendeels aan de dealer over. Net als voor de trailers geldt ook voor de trucks dat die specifiek worden ingezet. Bij MAN hebben we de ervaring dat ze zeer zware lasten kunnen trekken en daarbij aangenaam wendbaar zijn. Dit uiteraard in combinatie met een relatief laag brandstofverbruik en lage onderhoudskosten.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-11-2016
Jongsma1.jpg

Jan Jongsma vervoert ramptrein

De vorige week van de rails geraakte Ariva trein bij Winsum is inmiddels geborgen en veilig naar Zuidbroek vervoerd door…
Nieuws
01-02-2018
27545615_1595278340526700_7783047275989511391_n.jpg

Zwaartransport tegen de lamp

Vaak ben je te bang zullen ze gedacht hebben bij dit transportbedrijf toen ze dit vrachtje de binnenstad van Scheveningen…
Nieuws
14-09-2016
Noot1.jpg

Nieuw Nooteboom setje voor Brouwer

De omschrijving 'setje' lijkt de stoere Nooteboom combinatie ernstig tekort te doen maar voor de mannen van Brouwer…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.