Tweederde van de circa anderhalf miljoen chauffeurs in Duitsland gaat binnen vijftien jaar met pensioen. De branche heeft geen idee hoe een reusachtig chauffeurstekort kan worden voorkomen.
De afgelopen vijf jaar is het aantal vacatures al tot 16.000 gestegen. Steeds minder jongeren willen chauffeur worden en omdat van genoemde anderhalf miljoen, meer dan een miljoen chauffeurs ouder is dan 45 jaar,verwacht de Duitse TLN een groot tekort.
Dienstplicht
Een veroorzaker van dit tekort is volgens de Duitsers de afschaffing van de dienstplicht. ''Het leger zorgde voor jaarlijks 15.000 nieuwe chauffeurs. Die hele toevoer is weggevallen nu de dienstplicht is afgeschaft'', aldus de Duitse TLN.
Hoger loon?
Om het beroep aantrekkelijker te maken, zouden de lonen dus omhoog moeten. Maar dat is zeker in Duitsland een probleem, waar de concurrentie van transportbedrijven uit de oostelijke buurlanden nog veel sterker dan hier in Nederland. Onlangs schreven we nog dat in Duitsland de afgelopen jaren 11.000 transportbedrijven daardoor hun deuren hebben moeten sluiten. De Duitse inspectie zegt duidelijk te kunnen zien dat het aantal Duitse chauffeurs afneemt en dat het tekort wordt opgevuld door Oost Europese 'collega's'.
Binnenland
Het chauffeurstekort doet zich juist voor op ritten over korte afstanden. Het betreft meest binnenlands vervoer. In het internationale vervoer doet zich vrijwel geen tekort voor. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de Duitse vervoerders hier hun markt al kwijt zijn aan hun oosterburen.