Duitse chauffeurs massaal met pensioen

Nieuws
28-06-2017 | Door Tim de Jong

Tweederde van de circa anderhalf miljoen chauffeurs in Duitsland gaat binnen vijftien jaar met pensioen. De branche heeft geen idee hoe een reusachtig chauffeurstekort kan worden voorkomen.  

De afgelopen vijf jaar is het aantal vacatures al tot 16.000 gestegen. Steeds minder jongeren willen chauffeur worden en omdat van genoemde anderhalf miljoen, meer dan een miljoen chauffeurs ouder is dan 45 jaar,verwacht de Duitse TLN een groot tekort.

Dienstplicht

Een veroorzaker van dit tekort is volgens de Duitsers de afschaffing van de dienstplicht. ''Het leger zorgde voor jaarlijks 15.000 nieuwe chauffeurs. Die hele toevoer is weggevallen nu de dienstplicht is afgeschaft'', aldus de Duitse TLN.   

Hoger loon?

Om het beroep aantrekkelijker te maken, zouden de lonen dus omhoog moeten. Maar dat is zeker in Duitsland een probleem, waar de concurrentie van transportbedrijven uit de oostelijke buurlanden nog veel sterker dan hier in Nederland. Onlangs schreven we nog dat in Duitsland de afgelopen jaren 11.000 transportbedrijven daardoor hun deuren hebben moeten sluiten. De Duitse inspectie zegt duidelijk te kunnen zien dat het aantal Duitse chauffeurs afneemt en dat het tekort wordt opgevuld door Oost Europese 'collega's'.

Binnenland

Het chauffeurstekort doet zich juist voor op ritten over korte afstanden. Het betreft meest binnenlands vervoer. In het internationale vervoer doet zich vrijwel geen tekort voor. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat de Duitse vervoerders hier hun markt al kwijt zijn aan hun oosterburen. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
17-11-2021
TJO_3131.jpg

Duitse minister wil chauffeurs werven op scholen

Om het grote tekort aan chauffeurs te bestrijden, stelt de Duitse minister van verkeer voor om nieuwe…
Nieuws
19-06-2018
Chauffeurstekort_2_LR_1.jpg

Chauffeurstekort groeit bij oosterburen

In Nordrhein Westfalen, zeg maar onze Duitse buurstaat, is het tekort aan chauffeurs verder opgelopen. Er zijn…
Nieuws
19-07-2017
rijles.jpg

Duitsland: Vanaf 17 jaar al rijden

De Duitse Raad voor de Verkeersveiligheid (DRV) wil jongeren vanaf 17 jaar al begeleid laten rijden met een vrachtwagen.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.