De Duitse Inspectie, de BAG, heeft onlangs een controle uitgevoerd waarbij specifiek trucks die op CNG of die op LNG rijden werden gecontroleerd. Zulke vrachtwagens zijn in principe vrijgesteld van tol, maar daar zijn voorwaarden aan verbonden.
Vorige week controleerde de Duitse inspectie 29 trucks in de buurt van de grensplaats Frankfurt Oder. Bekeken werd in hoeverre deze trucks terecht vrijgesteld waren het betalen van maut. In twee gevallen deelde de BAG boetes uit. De grap van de nieuwe regeling is namelijk dat een gastank een bepaald minimum volume moet hebben, om voor vrijstelling van tol op Duitse wegen in aanmerking te kunnen komen, aldus de BAG op de eigen website. Dit, om te voorkomen dat allerlei kleine tankjes worden gemonteerd, die in de praktijk niet of nauwelijks worden gebruikt, maar waarbij de maut wordt omzeild.
Minimum volume
Volgens de wet die de tolvrijstelling voor gastrucks bepaalt, komen hier trucks voor in aanmerking die rijden op aardgas, samengeperst aardgas (CNG) of vloeibaar aardgas (LNG). LPG komt niet in aanmerking. Er zijn ook trucks op de weg die zowel o diesel als op CNG rijden. Voor al deze varianten geldt dat ze een minimale tankinhoud moeten hebben van 300 liter, of in het geval van LNG 115 kg. Bij controle moet de BAG kunnen vaststellen dat bij hybride trucks, die dus en op diesel en op CNG rijden, duidelijk is dat er grotendeels op de gasvormige brandstof gereden wordt.