Protesten van de Duitse brancheorganisatie hebben niks uitgehaald, de verhoging van de Maut gaat gewoon door. Er verandert veel, want de juiste klasse bepalen in de nieuwe Maut is voortaan veel gecompliceerder dan tot nu toe. Het toltarief hangt straks vast aan de CO2 uitstoot van een truck, en dat kan soms voor ogenschijnlijk dezelfde trucks toch verschil uitmaken. Dat komt doordat de klasse afhankelijk is van het Vecto document dat je bij je truck kreeg.
In BIGtruck nummer tien leggen we uit wat dat Vecto is, en hoe ze aan die Vecto waarde komen. Het komt er op neer dat die waarde bepaald wordt aan de hand van hoe je truck af- fabriek is uitgerust. Zaken als een volledige spoilerset, geen zonneklep of retarder en banden met een lage luchtweerstand zijn van invloed op die Vecto waarde. Stel dat je daarna die spoilers er af haalt, een zonneklep monteert en die banden vervangt door een ander merk dan maakt dat niet uit. De Vecto waarde blijft dan het zelfde. De meeste kopers van een truck hebben daar tot nu toe nooit over nagedacht, maar een lage Vecto waarde kan wel degelijk Maut kosten besparen. Opletten dus als de volgende truck besteld wordt. Klik hier voor het hele verhaal in BIGtruck over Vecto.
Vijf verschillende klasses
Er zijn in totaal vijf CO2 klasses in het nieuwe Maut stelsel. Klasse 1 is het duurste, klasse 5 het goedkoopste. Elektrische trucks vallen in klasse 5, maar de meeste diesels zullen in Klasse 1 terecht komen. Dat geldt overigens ook voor de meeste LNG en CNG trucks. Daarvoor is namelijk tot voor kort nooit een Vecto document uitgegeven. Ook alle diesel trucks die voor 1 juli 2019 zijn afgeleverd vallen in Klasse 1, simpelweg omdat daar nooit een CO2, of Vecto document is afgegeven. Voor Klasse 1 betaal je straks 34,8 Eurocent per kilometer in Duitsland. Dat is een verhoging van, schrik niet, 83,2%!
Wat je moet doen:
Voor de nieuwe Maut moet je je truck registreren op de emissieklassezoeker van Toll Collect. Daarbij moet je het voertuigdocument, en het Vecto document bij de hand hebben als je dat hebt. Je krijgt dan een online document dat je uitgeprint bij de autopapieren moet stoppen. Overigens moet je in een aantal Europese landen ook het Vecto document bij de autopapieren hebben. In Nederland hoeft dat niet, maar voor wie internationaal rijdt is dat goed om te weten. Wie zijn voertuiggegevens niet invoert op de website van Toll Collect valt automatisch in de duurste Klasse 1.
De gevolgen
De verhoging van de Maut moet het wegvervoer terugdringen en de verduurzaming van het transport bevorderen. Het geld wordt tot ergernis van de organisaties voor een deel toegepast voor het verbeteren van de rail infrastructuur in Duitsland. Voor vervoerders die veel op- of door Duitsland rijden betekent het een enorme extra kostenpost die doorgerekend zal moeten worden aan de opdrachtgevers. Voor grote vloten kan dat in de tienduizenden Euro's per week oplopen! Gelukkig geldt dat voor alle vervoerders van alle nationaliteiten, dus een opdrachtgever zal daar niet onderuit kunnen. Volgens de Duitse branchevereniging BGL zal de verhoging van de Maut dan ook zorgen voor een hogere inflatie, eenvoudig omdat alles duurder wordt. De actie Maut Everest van BGL waarmee deze organisatie protesteert tegen de Maut verhoging heeft helaas niks uitgehaald.