Om het grote tekort aan chauffeurs te bestrijden, stelt de Duitse minister van verkeer voor om nieuwe krachten te werven op scholen.
Jaarlijks gaan in Duitsland 30.000 chauffeurs met pensioen. De instroom die daar tegenover staat, bereikt nauwelijks de 17.000. Op die manier komen de Duitsers volgens hun werkgeversorganisatie BGL, inmiddels 80.000 chauffeurs tekort. Reden voor de minister om voor te stellen om scholen te benaderen zodat daar chauffeurs geworven kunnen worden. Dat wil hij doen door de BGL waardebonnen of vouchers te laten uitdelen, zodat leerlingen gratis aan hun rijbewijs kunnen beginnen. Verder stelt hij voor om met subsidieprogramma’s chauffeurs uit het buitenland te werven.
Je zou dan denken aan buurlanden als Polen, Tsjechië en Nederland. Maar ook daar bestaat een flink tekort aan chauffeurs, vooral in Polen, dat ook al uit landen oostelijk van het land zelf chauffeurs werft.
Wat we nog missen in de communicatie van de minister is dat chauffeurslonen omhoog zouden moeten.