Behalve vechtersbaasjes compleet met pantserwagen, nam de ondernemer Lukasz Mazur ook een nieuwe groep chauffeurs mee en had hij van alle trucks de reservesleutels bij zich. De bedoeling was dat de stakende chauffeurs ontslag op staande voet zouden krijgen. Maar ook de Duitse politie was snel ter plekke en voorkwam dat de stakende chauffeurs uit hun truck geschopt werden. Dit alles speelde zich af op de parkeerplaats Gräfenhausen West, in de buurt van Darmstadt. De chauffeurs hebben ondertussen de steun van het Duitse Faire Mobilität, van de Duitse vakbonden en van het Nederlandse FNV.
Nooit meegemaakt
Edwin Atema van het FNV zei dat hij dit nog nooit heeft gemaakt, op deze schaal. “Het komt helaas overal in Europa voor dat chauffeurs van bepaalde bedrijven ineens van hun auto afgehaald worden. Maar uitbuiting op deze schaal heb ik nog nooit meegemaakt.” Hij zegt dat het op de parking waar de trucks stil staan een komen en gaan is van collega’s die hun sympathie met de chauffeurs laten blijken. “Zij geven de stakende chauffeurs van alles, tot contant geld aan toe”, zegt Atema.
Mazur gearresteerd
De Duitse politie arresteerde afgelopen vrijdag de Pools bedrijfsdirecteur alsmede de meerderheid van de knokploeg. Op zaterdag kwamen ze weer vrij en werden ze onder begeleiding terug gestuurd naar Polen. Duitse vakbondsmensen spraken van een monsterlijke gang van zaken. De bonden hebben een brief geschreven aan de opdrachtgevers van Mazur. Dit zijn onder andere DHL, LKW Walter, C.H. Robinson en Sennder. Dit met de bedoeling om Mazur tot de orde te roepen, dan wel de samenwerking te verbreken.
Aandacht voor misstanden
“Met die brief aan de opdrachtgevers roepen we de bedrijven op om zich te houden aan het VN-manifest voor mensenrechten, waar zij zich zelf ook aan moeten houden. Sennder en C.H Robinson hebben hier al een mooie reactie op gegeven”, zegt Atema. “Mazur heeft aangekondigd terug te zullen komen om zijn trucks op te halen. Maar die zijn niet allemaal van hem. Van de Mercedessen in zijn vloot blijkt dat die geleasd worden. Dus die zijn van Mercedes. We hebben de fabrikant aangeschreven om mee te denken in een oplossing.” Atema is er eerlijk over dat de uitkomst van het conflict nog ongewis is. Hij en zijn collega’s van andere bonden hopen dat wanneer de voornaamste opdrachtgevers van Mazur niet meer met hem willen werken, dit zal leiden tot het alsnog uitbetalen van achterstallige salarissen.
Een van de stakende chauffeurs zei tegen een Duitse collega van Atema: “Eigenlijk moeten we Lukasz Mazur dankbaar zijn. We hadden het publiek niet beter kunnen laten zien wat voor bandieten het zijn.”