De Duitsers beginnen te wennen aan het verschijnsel 'Langfahrzeug' oftewel de LZV. Op de IAA waren verschillende configuraties te zien waarmee je in Duitsland uit de voeten kunt, maar ook in het straatbeeld begin je ze nu te zien. Onderweg zagen we bijvoorbeeld dit fraaie exemplaar van Koeltrans.
Deze combinatie vervoert bloemen en dan kom je wel weg met zo'n lang en relatief zwaar span binnen de 40 ton. Ook vervoerders als Frank de Ridder, Hartman Expeditie en Oldenburger rijden bloemen met degelijke combinaties. Opvallend is het gemak waarmee de Koeltrans chauffeur zijn lange span even in de rondte trekt op het industrieterrein in Delmenhorst. Even was ik bang dat hij zich helemaal klem zou rijden maar niets was minder waar. Ook hieruit blijkt dat het gewoon geen enkel probleem is om met dit soort combinaties te manoeuvreren. Het enige wat de Duitsers nog even moeten begrijpen is dat een totaalgewicht van 60 ton nodig is om er echt profijt van te hebben. Er moet namelijk hoognodig wat gebeuren bij onze Oosterburen, want de rechter rijbaan van menige Autobahn lijkt tegenwoordig meer op een parkeerplaats voor trucks dan dat er wat beweegt. Stel je nou eens voor dat één derde van al die trucks niet meer nodig zou zijn door de inzet van 60 tons LZV combinaties. Daarmee zou het hele congestieprobleem voor een groot deel in één keer worden opgelost. Bovendien zouden de Duitsers daarmee ook in één prachtige dubbelslag voldoen aan de milieudoelstelling van 20% minder CO2 uitstoot. Het is maar een idee..