Duitsland wacht gigantisch chauffeurstekort

Nieuws
20-10-2016 | Door Tim de Jong

In Hamburg is een initiatief gestart om chauffeurs en hun arbeidsomstandigheden beter te beschermen. Onlangs ging er zelfs een website live getiteld fair-truck.de.

De Hamburgse partners beseffen dat er iets gebeuren moet. Het chauffeursvak heeft een bar slecht imago en in Duitsland worden de chauffeurs nog slechter betaald dan in bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk. Van het Duitse chauffeurscorps, zo'n half miljoen man, is 38% 50 jaar of ouder. Dus als er niets gedaan wordt, zit Duitsland rond het jaar 2022 met een tekort van 122.000 chauffeurs. Ziehier waarom er al geroepen wordt om de vele immigranten die het land heeft, dan maar als chauffeur op te leiden. Ook wordt duidelijk waarom men zo happig is op platooning en autonoom rijden.

Het initiatief voor een keurmerk, Fair Truck geheten,  komt van een aantal logistieke bedrijven, de gemeente Hamburg en een drogisterijketen, die de winkels graag op tijd beleverd ziet. Zij zien dat wanneer er niets gebeurt, hun zendingen gewoon bij de ramp blijven staan, want er is niemand om het mee te nemen. Het is de bedoeling de chauffeurs een net salaris te betalen, wat dat dan ook mag betekenen, want concreet over het salaris wordt men niet, alleen dat er op tijd betaald wordt. De logistieke bedrijven willen graag dat logistieke dienstverleners en chauffeurs zich aansluiten en dat zo het chauffeursvak voor iedereen aantrekkelijker wordt.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-06-2017
Chauffeur-scania.jpg

Duitse chauffeurs massaal met pensioen

Tweederde van de circa anderhalf miljoen chauffeurs in Duitsland gaat binnen vijftien jaar met pensioen. De branche…
Nieuws
17-11-2021
TJO_3131.jpg

Duitse minister wil chauffeurs werven op scholen

Om het grote tekort aan chauffeurs te bestrijden, stelt de Duitse minister van verkeer voor om nieuwe…
Nieuws
19-06-2018
Chauffeurstekort_2_LR_1.jpg

Chauffeurstekort groeit bij oosterburen

In Nordrhein Westfalen, zeg maar onze Duitse buurstaat, is het tekort aan chauffeurs verder opgelopen. Er zijn…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.