Duitsland wacht gigantisch chauffeurstekort

Nieuws
20-10-2016 | Door Tim de Jong

In Hamburg is een initiatief gestart om chauffeurs en hun arbeidsomstandigheden beter te beschermen. Onlangs ging er zelfs een website live getiteld fair-truck.de.

De Hamburgse partners beseffen dat er iets gebeuren moet. Het chauffeursvak heeft een bar slecht imago en in Duitsland worden de chauffeurs nog slechter betaald dan in bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk. Van het Duitse chauffeurscorps, zo'n half miljoen man, is 38% 50 jaar of ouder. Dus als er niets gedaan wordt, zit Duitsland rond het jaar 2022 met een tekort van 122.000 chauffeurs. Ziehier waarom er al geroepen wordt om de vele immigranten die het land heeft, dan maar als chauffeur op te leiden. Ook wordt duidelijk waarom men zo happig is op platooning en autonoom rijden.

Het initiatief voor een keurmerk, Fair Truck geheten,  komt van een aantal logistieke bedrijven, de gemeente Hamburg en een drogisterijketen, die de winkels graag op tijd beleverd ziet. Zij zien dat wanneer er niets gebeurt, hun zendingen gewoon bij de ramp blijven staan, want er is niemand om het mee te nemen. Het is de bedoeling de chauffeurs een net salaris te betalen, wat dat dan ook mag betekenen, want concreet over het salaris wordt men niet, alleen dat er op tijd betaald wordt. De logistieke bedrijven willen graag dat logistieke dienstverleners en chauffeurs zich aansluiten en dat zo het chauffeursvak voor iedereen aantrekkelijker wordt.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.