“Als we niet snel het gat voor 400.000 chauffeurs dichten, zijn we niet in staat om ons leger of de bevolking bij te staan als er een crisis uitbreekt”, stelt Dirk Engelhardt, voorzitter van de Duitse transportorganisatie BGL. Hij deed deze uitspraken in een interview met de Duitse krant Bild. Volgens Engelhardt loopt het huidige chauffeurstekort snel op en worden de problemen groter.
Misbruik
Meer chauffeurs uit Oost-Europa, met name uit Polen, aan het werk zetten voor Duitse bedrijven zou de problemen kunnen verlichten, stelt Engelhardt. Deze uitspraken vallen echter verkeerd bij zijn Poolse collega, Jan Buczek van ZMPD. In een interview met Gazeta Prawna gaat hij flink tekeer tegen Engelhardt. Volgens hem maakt Duitsland misbruik van zijn positie: “Er is een open markt, maar de oude EU-lidstaten gebruiken dit selectief. Als het gaat om de handel, dan willen ze alles. En als het gaat om banen voor Duitse bedrijven, dan willen ze ook alles.”
Volgens Buczek investeert de Poolse overheid veel in de goede training van chauffeurs. Nadat zij hun opleiding tot chauffeur hebben voltooid, zijn Poolse arbeidskrachten volledig gekwalificeerd. Duitsland daarenten wil zoveel mogelijk chauffeurs wegkopen uit andere landen. Buczek heeft geen goed woord over voor de Duitse praktijken. Onlangs verkorte het land de termijn om transportclaims in te dienen van drie naar één jaar, terwijl de betaaltermijn juist werd verlengd.
Buiten Europa
Engelhardt van zijn kant realiseert zich dat alleen Poolse chauffeurs het Duitse tekort niet gaan oplossen. Hij roept op om ook buiten Europa te kijken, naar Moldavië en Oezbekistan. Ook wil hij meer vrouwen achter het stuur. Hiervoor zijn wel veilige parkeerplaatsen en betere voorzieningen noodzakelijk, stelt Engelhardt. Wij vragen ons af of het chauffeurstekort niet zou afnemen als zulke voorzieningen er sowieso komen.