Duitsland zoekt Poolse chauffeurs, Polen weigert

Nieuws
15-08-2025 | Door Maarten van der Westen

Binnenkort loopt het tekort aan chauffeurs in Duitsland op tot 400.000 vacatures. Om dit op te lossen, moet Duitsland in het buitenland gaan zoeken, bijvoorbeeld in Polen. Aan de andere kant van de grens ziet men dit niet zo zitten.

“Als we niet snel het gat voor 400.000 chauffeurs dichten, zijn we niet in staat om ons leger of de bevolking bij te staan als er een crisis uitbreekt”, stelt Dirk Engelhardt, voorzitter van de Duitse transportorganisatie BGL. Hij deed deze uitspraken in een interview met de Duitse krant Bild. Volgens Engelhardt loopt het huidige chauffeurstekort snel op en worden de problemen groter.

Misbruik

Meer chauffeurs uit Oost-Europa, met name uit Polen, aan het werk zetten voor Duitse bedrijven zou de problemen kunnen verlichten, stelt Engelhardt. Deze uitspraken vallen echter verkeerd bij zijn Poolse collega, Jan Buczek van ZMPD. In een interview met Gazeta Prawna gaat hij flink tekeer tegen Engelhardt. Volgens hem maakt Duitsland misbruik van zijn positie: “Er is een open markt, maar de oude EU-lidstaten gebruiken dit selectief. Als het gaat om de handel, dan willen ze alles. En als het gaat om banen voor Duitse bedrijven, dan willen ze ook alles.”

Volgens Buczek investeert de Poolse overheid veel in de goede training van chauffeurs. Nadat zij hun opleiding tot chauffeur hebben voltooid, zijn Poolse arbeidskrachten volledig gekwalificeerd. Duitsland daarenten wil zoveel mogelijk chauffeurs wegkopen uit andere landen. Buczek heeft geen goed woord over voor de Duitse praktijken. Onlangs verkorte het land de termijn om transportclaims in te dienen van drie naar één jaar, terwijl de betaaltermijn juist werd verlengd.

Buiten Europa

Engelhardt van zijn kant realiseert zich dat alleen Poolse chauffeurs het Duitse tekort niet gaan oplossen. Hij roept op om ook buiten Europa te kijken, naar Moldavië en Oezbekistan. Ook wil hij meer vrouwen achter het stuur. Hiervoor zijn wel veilige parkeerplaatsen en betere voorzieningen noodzakelijk, stelt Engelhardt. Wij vragen ons af of het chauffeurstekort niet zou afnemen als zulke voorzieningen er sowieso komen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-08-2021
Poolse_chauffeur_LR.jpg

Oost-Europese bedrijven rijden met chauffeurs van buiten de EU

Uit het onlangs verschenen rapport van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, De staat…
Nieuws
19-06-2018
Chauffeurstekort_2_LR_1.jpg

Chauffeurstekort groeit bij oosterburen

In Nordrhein Westfalen, zeg maar onze Duitse buurstaat, is het tekort aan chauffeurs verder opgelopen. Er zijn…
Nieuws
28-06-2017
Chauffeur-scania.jpg

Duitse chauffeurs massaal met pensioen

Tweederde van de circa anderhalf miljoen chauffeurs in Duitsland gaat binnen vijftien jaar met pensioen. De branche…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.