Oost-Europese bedrijven rijden met chauffeurs van buiten de EU

Nieuws
16-08-2021 | Door Tim de Jong

Uit het onlangs verschenen rapport van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, De staat van Migratie, valt op te maken dat op Poolse trucks die ons land binnenkomen, vaak niet-Poolse chauffeurs rijden. Ook voor Litouwse trucks geldt dat zij vaak worden bestuurd door chauffeurs van buiten de EU.

Sinds 1 maart 2020 moeten buitenlandse dienstverrichters hun komst, de aard en duur van de werkzaamheden die zij in Nederland verrichten, de dienstontvanger en de gedetacheerde werknemers melden in het online meldloket dat te bereiken is via www.postedworkers.nl. Tevens moeten zelfstandigen zich melden als zij in Nederland een dienst gaan verrichten in een bepaalde sector. Omdat de meldingsplicht en het meldsysteem nog nieuw zijn, moeten de cijfers die beschikbaar zijn met de nodige voorzichtigheid worden bezien. Vermoedelijk is nog sprake van ondermelding, zegt het Ministerie in het rapport.

Dit zet de cijfers die we hier citeren in een ander perspectief: waarschijnlijk zijn die nog aan de voorzichtige kant. Voor nu meldden zich in totaal 99,4 duizend Poolse chauffeurs aan, meer dan de helft van alle chauffeurs geregistreerd in het systeem in de periode februari 2020 tot en met 31 december 2020. Er werden 62000 Poolse vrachtwagens bestuurd door chauffeurs uit de Europese Unie, dus door Polen. Bij de resterende 37.500 meldingen ging het om Poolse vrachtwagens met chauffeurs van buiten de EU. Met andere woorden, maar liefst een derde van het Poolse transport naar Nederland zou kunnen worden uitgevoerd met medewerking van Oekraïners, Wit-Russen en misschien zelfs chauffeurs uit Azië. Maar het kan nog erger: van de 36.700 transporten vanuit Litouwen naar Nederland, zat er in 29.600 gevallen een niet-Litouwse chauffeur op de bok.

Het vermoeden is dat er bedrijven zijn die voor alle chauffeurs vooraf een jaarmelding doen, terwijl nog niet bekend is of deze chauffeurs daadwerkelijk in Nederland zullen werken. De sector wegtransport wordt daarom onderscheiden van de overige sectoren, om te voorkomen dat een vertekend beeld wordt gegeven van het aantal gedetacheerde werknemers dat naar Nederland komt. Maar omdat het systeem nog zo nieuw is, kan het maar zo, dat deze cijfers nog aan de voorzichtige kant zijn.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-02-2020
2910182861.jpg

Belgische Inspectie neemt trucks Arijus in beslag

En weer laat de Belgische Inspectie zijn tanden zien. Deze keer met de in beslagname van trucks van het…
Nieuws
27-10-2021
DAF_3-1400.jpg

Paccar leverde minder trucks af vanwege chiptekort

In het derde kwartaal van dit jaar leverde Paccar, dat in de VS de merken Kenworth en Peterbilt verkoopt…
Nieuws
15-12-2017
medicijnen.jpg

TLN waarschuwt chauffeurs met medicatie

Beroepschauffeurs met een legale medicatie lopen het risico dat hun rijbewijs wordt ingenomen na een test onderweg.…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.