Het Tiroler tanktransportbedrijf Silo Melmer nam onlangs een nieuwe MAN TGX in gebruik met daarop zo’n beetje de hele geschiedenis van Rudolf Diesel afgebeeld. Het bedrijf staat erom bekend dat het zijn trucks graag van een special paint voorziet.
Deze keer heeft Silo Melmer wel heel mooi uitgepakt. Het bedrijf spreekt zelf van een ‘Rudolf Diesel Truck’, en dat klopt aardig. Des te leuker is dat Rudolf Diesel, uitvinder van de zelfontstekende verbrandingsmotor waar we voorlopig nog allemaal ons brood mee verdienen, de aartsvader is van wat we nu kennen als MAN. Op de nieuwe TGX staat niet alleen het portret van Diesel, maar aan de andere kant ook een inkijkje in de moderne dieselmotor.
‘MAN’ staat voor ‘Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg’ en daar werden aanvankelijk nog geen trucks gebouwd, maar motoren. De vinding van Diesel bleek bij uitstek geschikt om grote scheepsmotoren te bouwen. Dat is wat er in Augsburg nog steeds gebeurt. Dan spreken we over motoren die net zo groot zijn als een Hollands blok rijtjeshuizen. Cilinders waarin je rond kunt wandelen en een toerental van 300 per minuut is het wel zo’n beetje. Diesel patenteerde de eerste motor in 1892. Dieselmotor nummer één, een eencilinder met één pk, heb ik hoogstpersoonlijk in Augsburg mogen zien. Destijds bedroeg het thermisch rendement 16%. Nu is dat opgelopen tot bijna 50% en dat verhaal vertelt de nieuwe combinatie van Silo Melmer.
De meeste truckmotoren voor MAN worden nu gebouwd in Nürnberg en dat zal nog wel even zo blijven. Silo Melmer is al jaren klant van het merk. Het transportbedrijf bestond onlangs zeventig jaar. Zoals directeur Simon Melmer in bijgaand filmpje uitlegt, rijdt de nieuwe MAN, nazaat van Rudolf Diesel, voornamelijk in Duitsland en Oostenrijk.