Eindelijk mag de A27 verbreed worden

Nieuws
27-08-2020 | Door Tim de Jong

De verbreding van de snelweg A27 tussen Houten en Hooipolder gaat definitief door. Dit heeft de Raad van State besloten. De aanbesteding en voorbereiding van de uitvoering kunnen hiermee van start gaan, meldt Rijkswaterstaat. Aan dit besluit is dertien jaar gesteggel vooraf gegaan. Al die tijd stonden er vaak files, met name richting de Merwedebrug vanuit Vianen.

Tegen het tracébesluit waren 45 beroepschriften ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak. Het merendeel van de bezwaarmakers zijn bewoners en bedrijven in de buurt van de A27. Nagenoeg alle bezwaren tegen het Tracébesluit A27 Houten-Hooipolder van de minister van Infrastructuur en Waterstaat zijn ongegrond. Uit de uitspraak volgt dat er op één onderdeel een nieuwe beslissing moet worden genomen. Dit betreft het planten van nieuwe bomen in de buurt van knooppunt Noordeloos. Dit zal opnieuw moeten worden beoordeeld. De bezwaarmaker was het niet eens met de nieuwe bomen voor zijn bedrijf; deze zouden het zicht wegnemen.

Wat gaat er gebeuren?

In totaal is het te verbreden traject circa 47 km lang. Richting Utrecht krijgt het traject 3 rijstroken. Tussen Werkendam en Scheiwijk gaat het om reguliere rijstroken, op de rest van het traject komt een spitsstrook. Richting Breda komen tussen Houten en Everdingen en tussen Scheiwijk en Werkendam 4 reguliere rijstroken. De andere delen van het traject krijgen 3 rijstroken, waarvan een spitsstrook. De verbreding heeft gevolgen voor de bruggen op het traject. De Houtensebrug wordt verbreed en gerenoveerd en de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug (foto) en de Keizersveerbruggen worden elk vervangen door twee nieuwe bruggen. Daarnaast wordt het knooppunt Hooipolder aangepakt.

Beroepsprocedure

Op 20 december 2018 ondertekende minister Van Nieuwenhuizen het tracé- en saneringsbesluit. Hierin waren diverse optimalisaties doorgevoerd ten opzichte van het ontwerptracébesluit en het ontwerpsaneringsbesluit, waaronder de toevoeging van een nieuwe Merwedebrug, Keizersveerbrug en Hagesteinsebrug. Er zijn 45 beroepen behandeld tijdens de zitting bij de Raad van State.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
20-05-2025
VanOpdorp_Elektrische_20truck_9 (960 x 640)

Van Opdorp kiest Scania 40R

Van Opdorp zet de elektrische Scania vooral in voor korte ritjes.
Nieuws
20-05-2025
Scania Super 11 engine (3)

Scania komt met de Super 11 motor

Opvallend nieuws van Scania, namelijk een nieuwe dieselmotor! Het merk zei ooit dat de 13 liter Super motor de laatste…
Nieuws
19-05-2025
Nadort16-1400

Veel truckgeschiedenis op eeuwfeest D.G. v.d. Nadort

Binnen en buiten 
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.