Het draadloze oplaadsysteem maakt een einde aan beperkingen van actieradius en vermindert de operationele kosten van elektrische voertuigen.
“Wij zijn enorm blij met de uitstekende prestaties van onze vrachtwagen op ’s werelds eerste openbare elektrische weg: de Smartroad van Electreon in het Zweedse Gotland”, legt Roeland van der Woude, CEO van GINAF uit. Het Veenendaalse bedrijf legt zich toe op de ontwikkeling en productie van speciale transportoplossingen op basis van voertuigen van DAF en Mercedes-Benz, zoals de ombouw of retrofit naar een elektrische aandrijving. In dit geval gaat het om een elektrische GINAF GE2121, een modificatie van de DAF XF.
Draadloos opladen
De elektrische Ginaf wordt ingezet op het Zweedse eiland Gotland op een speciaal daarvoor aangepast wegennet met daarin inductie techniek voor het opladen. Zie het als een draadloze oplader voor je telefoon, maar dan ingebouwd in het wegdek en op een veel grotere schaal. Bijkomend voordeel lijkt ons dat zo'n weg ook nooit meer bevriest of glad wordt, en dat is in Zweden wel een voordeel!
Op het speciale, 60 kilometer lange wegennet kunnen in principe ook andere voertuigen die geschikt zijn voor deze manier van opladen gebruik maken van de elektriciteit. Doordat de accu’s al rijdend worden opgeladen kunnen de voertuigen ook van deze weg af, bijvoorbeeld voor afleveringen bij klanten. Volgens Ginaf kan de truck zo'n 200 kilometer rijden op de eigen accu's. Gezien de omvang van Gotland moet dat voldoende zijn.. Met de draadloze oplaadtechniek wordt stilstand in verband met het opladen voorkomen.
De techniek is ook aangebracht in de parkeerplaats van de truck, waardoor deze ook tijdens stilstand draadloos wordt opgeladen.