De bloedstollende, stoffige hellingen van Pikes Peak in Colorado (VS) kennen we van brullende motoren en waanzinnig snelle auto's die het gevecht met de stopwatch aangaan. DAF’s moederconcern PACCAR besloot dat het tijd was voor verandering en bracht twee emissievrije voertuigen naar de voet van deze 4.302 meter hoge berg.
Het ging daarbij om twee trucks die momenteel in Amerikaanse veldtesten rijden. Kenworth en Peterbilt zijn actief bezig met alternatieve aandrijflijnen en de trucks die daarvoor worden ingezet zien er uit als iedere klassieke Yank, namelijk met een stoere neus en veel chroom. Alleen de staande uitlaten ontbreken.
De trekker met de lage dagcabine is een zogenaamde BEV, en dat staat voor Battery Electric Vehicle. Deze truck haalt tot 150 mijl uit één lading stroom en kan binnen 4 uur weer volledig opgeladen worden. Het benaming van deze truck is Peterbilt model 579EV, en hiervan rijden er momenteel al 22 exemplaren in veldtesten.
De trekker met de hoge spoiler en de grote cabine is een Kenworth waterstof truck. Paccar werkt voor de ontwikkeling van deze techniek samen met het Japanse Toyota. Deze waterstof truck heeft een actieradius van 350 mijl en kan binnen een kwartiertje worden afgetankt met waterstof. Er rijden momenteel 10 van deze Kenworth T680 Fuel Cell trucks. Voor de goede orde, ook dit zijn dus elektrische trucks, maar de stroom wordt opgewekt door een brandstofcel die waterstof gebruikt.
Beide trucks wisten de lange helling met 156 scherpe bochten succesvol te bedwingen.