EU: Nederland mag rij- en rusttijden Engelandrijders tijdelijk versoepelen

Nieuws
14-04-2022 | Door Tim de Jong

Er is nog geen enkel uitzicht op een einde aan het verkeersinfarct in de Britse provincie Kent, op de snelweg richting de haven van Dover. Maar de Nederlandse staatssecretaris van Verkeer Aukje de Vries mag van Brussel chauffeurs die op het Verenigd Koninkrijk rijden, zo nodig voor dertig dagen vrijstellen van de regels. Als de problemen dan nog niet zijn verholpen, kan ze de commissie ook nog om verlenging vragen.

We hebben nog geen bevestiging vanuit Den Haag of dat ook gaat gebeuren. Ander gegeven is dat de Ierse veerdienst die vaart tussen Dover en Calais, geen vertraging heeft. Ook de trein naar Calais vanuit Folkestone vertrekt gewoon vier keer per uur. Maar P&O vaart nog altijd niet en er is geen info over het uitgevallen IT-systeem van de Britse douane, dat maakt dat Brexit toch echt een van de hoofdoorzaken van deze rampzalige gang van zaken is. Het laat zien dat de schepen en treinen voor de overtocht op tijd zijn, maar de Britse douane kennelijk niet.

Duizend euro’s per week

Het verkeersinfarct heeft tot gevolg dat bedrijven duizenden euro’s per week verliezen. Met name bedrijven die verse voedingsmiddelen vervoeren, kunnen een snelle overtocht via Dover vergeten. Dat brengt ons bij een uitwijk via Harwich. We spraken kort met planners van Heebink uit Veenendaal en met Peter Boom van Boom Transport uit Venray. Zij hebben geen trucks in de file staan en zeggen vaak via Harwich naar Hoek van Holland te varen. “Maar het overgrote merendeel van retourlading uit Engeland pik je nu eenmaal op in het zuidelijk deel van het land. Dat veroorzaakt ook een extra druk op de infrastructuur daar”, zegt Peter Boom.

Onbegeleid

We spraken nog meer betrokkenen die zich bezig houden met het verkeer van en naar het Verenigd Koninkrijk. Duidelijk wordt dan dat verreweg de meeste trailers onbegeleid naar de overkant gaan. Ook blijkt dan dat de trein vanuit Folkestone weliswaar sneller is dan een veerdienst, maar ook een stuk duurder. Bekijk hier het filmpje dat we kregen van DLG. 

Files voor de ferry en tunnel in UK

Files voor de ferry en tunnel in UK