EU wil buitenlandse milieu-overtreders ook beboeten

Nieuws
30-10-2018 | Door Tim de Jong

Het Europees Parlement wil dat lidstaten kenteken-informatie kunnen uitwisselen bij overtreding van de regels van milieuzones, zodat ook buitenlandse overtreders beboet kunnen worden. Denk aan de situatie op de Maasvlakte. TLN pleit hier al langer voor en zegt blij te zijn met dit nieuws.

​Het Europees Parlement maakte tijdens een stemming op 24 oktober in totaal bijna 1,5 miljoen vrij voor de harmonisering van milieuzones.  Een deel van dat geld gebruikt de EU om een informatie-uitwisselingssysteem te onderzoeken, dat gekoppeld is aan een bestaand systeem voor de uitwisseling van voertuiggegevens. Met die informatie kan de politie ook buitenlandse voertuigen die niet in Nederland staan geregistreerd, een boete geven.

Buitenlander? Geen boete!

In de transportsector speelt dit probleem vooral in de milieuzone op de Maasvlakte: daar komen veel buitenlandse vrachtauto’s. Veel Nederlandse transporteurs hebben een nieuwe vrachtauto gekocht om aan de eisen van de milieuzone te kunnen voldoen. En tot hun frustratie zien zij soms buitenlandse collega’s, die met een oudere vrachtwagen de milieuzone in te rijden zonder daar een boete voor te krijgen.

Het probleem

Buitenlandse voertuigen die de Maasvlakte op willen moeten zich wel verplicht registreren, zodat de voertuig- en eigenaargegevens bekend zijn. Het probleem is dat slechts ongeveer de helft van alle buitenlandse vrachtauto’s die op de Maasvlakte komt, geregistreerd is. Om de eigenaarsgegevens te achterhalen van de andere helft, is medewerking nodig van de buitenlandse registratieautoriteiten (‘RDW’s’). Die blijken dat bijna altijd te weigeren. Daarnaast blijkt dat boetes voor vrachtauto’s waarvan de gegevens wel bekend zijn, ook niet door andere Lidstaten in behandeling worden genomen.

Europese afspraken

De oplossing ligt voor de hand: Europese afspraken over informatie-uitwisseling en afhandeling van boetes. Dan kunnen buitenlandse overtreders gewoon via camera’s betrapt en beboet worden en is de inning van de boetes ook geen probleem meer. TLN kaartte de kwestie al eerder aan en is nu blij dat het Europees Parlement ook het belang van zulke afspraken inziet.

Harmonisering

Het Europees Parlement wil naast die informatie-uitwisseling ook graag dat de toegangseisen voor de milieuzones in de verschillende lidstaten hetzelfde worden. Deze harmonisering van milieuzones zorgt ervoor dat het voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs overzichtelijker wordt. TLN pleit al langer voor harmonisering van milieuzones in ons land, en moedigt een harmonisering op Europees niveau zeker aan.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
29-03-2019
weekendrust_A13.jpg

Ruzie in Europarlement om Mobiliteitspakket

Afgelopen week is de stemming over het Mobiliteitspakket, dat moet leiden tot betere arbeidsomstandigheden…
Nieuws
25-02-2019
MMBS.jpg

Twee onwenselijke situaties voor Rotterdam

Vorig jaar rapporteerde BIGtruck al meerdere keren over de zotte situatie op de Maasvlakte. Daar worden trucks…
Nieuws
26-06-2018
IEP_5758.jpg

Wel herhaling vergunning milieuzone!

Het begint nu wel een soap te worden, want na onze publicatie van de TLN reactie op de ontheffingen voor de milieuzone…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.