Nieuws
02-02-2017 | Door Tim de Jong

Nu ongeveer alle truck- en buschauffeurs in de EU de afgelopen zeven jaar minimaal 35 uur nascholing hebben gevolgd, wil de EU de regelgeving alweer wijzigen. Het is een nieuwe poging van Brussel om het aantal verkeersdoden in de EU te halveren.

Brussel wil dit bereiken door chauffeurs veel meer vertrouwd te maken met de vele assistentiesystemen die tegenwoordig op de truck zitten. Hiervan was zeven jaar geleden nog nauwelijks sprake. De EU wil dat alle chauffeurs van vrachtwagens en bussen nog zuiniger en veiliger gaan rijden. Meer anticiperen dus, maar daarvoor is ook meer kennis vereist van wat een truck allemaal al zelf kan op dit gebied. Denk hierbij aan een automatische transmissie die schakelt mede op basis van GPS-gegevens, en kijk naar de EcoRoll systemen die met name internationaal rijdende collega's wel zullen kennen. 

Verder  wil de EU komen tot een Europese erkenning van opleidingen uit andere lidstaten. Hoe dit precies ingevuld gaat worden, is nog niet geheel duidelijk, maar het lijkt erop dat het niveau van de rij opleiding en de nascholing in de diverse lidstaten gelijkgetrokken moet worden. De voorstellen gaan de komende maand naar het Parlement, waarna de lidstaten een en ander kunnen invoeren. Dat zal later dit jaar zijn. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-12-2018
Code_95_nascholing.jpg

CBR verscherpt eisen aan Code 95

Rijbewijsinstantie CBR wil de eisen aan de verplichte nascholing Code 95 voor beroepschauffeurs verscherpen. Volgens het…
Nieuws
31-10-2017
Cornelissen_showtruck2.jpg

Cornelissen leidt chauffeurs op met showtruck

Bij Cornelissen in Nijmegen komt een opvallende nieuwe DAF XF de weg op. Het is een manier om Cornelissen…
Nieuws
18-10-2016
koopman-cargo-trailer.jpg

Koopman gaat chauffeurs opleiden

Koopman Logistics Group uit Noordhorn is met zeven studenten van het Noorderpoort College in Groningen een chauffeursvakschool…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.