Al eerder schreven we bij BIGtruck over het enorme tekort aan parkeerplaatsen in Europa (lees het hier). Belangenorganisatie ESPORG berekende dat er in 2040 een tekort is aan bijna 500.000 parkeerplaatsen voor vrachtwagens als er niet snel iets verandert. Het tekort aan parkeerplaatsen doet de EU overwegen om de regels in het Mobility Package uit 2020 te versoepelen. Deze verbieden de weekendrust in de cabine.
Het klinkt vreemd, maar de EU wil de regels voor het overnachten in cabines soepeler maken om zo investeringen in parkeerplaatsen uit te lokken. Door vaker toe te staan dat chauffeurs in hun vrachtwagens overnachten, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker goede parkeerterreinen aan te leggen, is het idee. Op deze manier brengen de chauffeurs dan wel hun weekendrust door in de cabine, maar staan ze tenminste op veilige parkeerterreinen met goede voorzieningen.
Een wild plan, op zijn minst. Malafide transportbedrijven die voornamelijk Oost-Europese chauffeurs uitbuiten zijn namelijk gebaat bij versoepeling van de regels. Het is daarbij ook maar de vraag of er op korte termijn meer parkeerplaatsen bij komen. De Europese chauffeursvakbond ETF reageert dan ook furieus op de plannen van de EU. Zij stellen dat de EU wat meer naar de leefomstandigheden van chauffeurs moet kijken.